Goede doelen kijken niet naar de rijken

Nederlandse goede doelen laten geld liggen. Ze zouden circa 850 miljoen euro extra kunnen ophalen bij vermogenden.

Er is een groot potentieel aan gulle gevers maar deze bron wordt onvoldoende benut, blijkt uit een studie van twee bureaus die gespecialiseerd zijn in fondsenwerving.

Filantropie is een van de snelst groeiende sectoren in Nederland, constateren de onderzoeksbureaus SAZ Marketing en Factary. Het bedrag dat een Nederlander jaarlijks schenkt aan goede doelen is sinds 1995 gestegen van 196 euro tot 267 euro in 2003. In de markt gaat 5,2 miljard euro om.

Volgens een recent wereldwijd onderzoek naar rijkdom zijn er in Nederland meer dan 100.000 mensen met een financieel vermogen van ruim 800.000 euro. Daarnaast waren er volgens CBS-cijfers in 2004 431.000 huishoudens met een inkomen van 100.000 euro of meer.

Alleen al onder de 100.000 ’rijken’ kan volgens de onderzoeksbureaus 852 miljoen per jaar aan extra inkomsten worden opgehaald.

Grote giften worden al door Nederlanders gedaan, maar het zijn nog steeds uitzonderingen. De onderzoekers spraken met enkele welgestelden, die verklaarden dat zij giften hebben gedaan tot 100.000 euro aan Nederlandse goede doelen. Een ander maakte melding van een gift van 800.000 euro en weer een ander gaf 250.000 euro weg.

’Dit is een sterke aanwijzing dat er potentieel is’, aldus het rapport. ’Als enkele donoren substantiële bedragen geven zonder dat zij zijn gevraagd of actief zijn bewerkt, dan moet er meer ruimte zijn’.

Eén goed doel gaf in het onderzoek aan vijftien tot twintig ’Grote Gevers’ te hebben, die 50.000 euro of meer hadden geschonken. Maar het initiatief voor de grote schenkingen lag meestal bij de gever.

SAZ Marketing en Factary pleiten bij de goede doelen voor het opzetten van programma’s om vermogenden te stimuleren tot het doen van grote giften. De fondsen moeten een relatie opbouwen met grote gevers. In andere landen gebeurt dit al op grote schaal, aldus het onderzoek. De Amerikaanse Johns Hopkins University heeft 200 mensen in dienst die zich bezighouden met het werven van grote giften en het onderhouden van relaties met de gevers.

Grote donoren willen persoonlijke aandacht, zo blijkt. Ze stellen het op prijs uitgenodigd te worden voor bijeenkomsten waar ze andere grote gevers ontmoeten en willen weten wat er met hun geld wordt gedaan.

’Fondsenwerving onder grote gevers kan in Nederland een gouden toekomst hebben, als fondsenwervers aan de wensen van gulle gevers tegemoet komen’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden