Goede doelen gaan elkaar doorlichten op effectiviteit

amsterdam – - Directeuren van enkele goede doelen gaan elkaar de maat nemen. Ze lichten hun organisaties kritisch door op transparantie en effectiviteit. Het initiatief is ontstaan uit bezorgdheid over het afkalvende imago van goede doelen.

Drie directeuren van goede doelen willen vernieuwingen in gang zetten in de sector. „We moeten veel meer initiatief nemen om een evenwichtiger beeld van de sector te geven”, zegt Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting in Amsterdam. „Onze maatschappelijke impact is daarbij het sleutelwoord.”

De Leprastichting eindigde op de achtste plaats van de Trouw top-50 van beste goede doelen op het gebied van de gezondheidszorg, die dinsdag in de krant werd gepubliceerd.

Van Berkel en zijn collega’s vinden dat de sector de oorzaken voor het afnemend vertrouwen eerst en vooral bij zichzelf moet zoeken. Samen met zijn collega Michael Rutgers (Astmafonds) en Jonne Boesjes (Oranjefonds) heeft Van Berkel ’We Care’ opgericht, dat goede doelen gaat doorlichten op zaken als impact, transparantie, vertrouwen, imago en inspiratie.

Van Berkel: „We gaan ieder jaar met vier collega’s twee visitatiebezoeken afleggen bij goede doelen. We praten dan over de identiteit van de sector, over de relatie met de achterban en het publiek. Onze sector is toe aan een nieuwe golf van passie en authenticiteit. We willen beter gaan uitdragen wie en wat we zijn en onze gezamenlijk impact zichtbaar maken voor het publiek.”

Het opvangcentrum voor uitheemse dieren Stichting Aap in Almere wordt dit jaar als eerste bezocht door de visitatiecommissie.

In Nederland zijn er zo’n 9000 goede doelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden