Goedbedoeld 'amateurisme' is niet genoeg

den haag – Het pand van het Sarnámihuis aan de Haagse Brouwersgracht is behangen met historie. Bezoekers stuiten er op een woonerf van Indiase immigranten uit de negentiende eeuw. Er is een rijk gevulde bibliotheek, vitrinekasten staan vol met authentieke spullen. Wie een beeld wil krijgen van de Hindostaanse cultuur en geschiedenis, moet hier zijn.

„Dat is een belangrijk centrum”, vindt Rajendre Khargi. Hij is initiatiefnemer van de bijzondere leerstoel Hindostaanse migratie, die in september aan de Vrije Universiteit in Amsterdam begint. „Het is de enige plek in Nederland waar de Surinaams-Hindostaanse migratiegeschiedenis wordt geconserveerd.” Als het Sarnámihuis verdwijnt, zou hij dat ’zeer betreuren’.

En toch lijkt dat te gebeuren. Het advies van een speciale commissie is weinig hoopgevend. Het Sarnámihuis trekt te weinig bezoekers, richt zich te veel op de eigen gemeenschap en verzuimt toenadering te zoeken tot andere musea.

Voorzitter Amar Soekhlal van de stichting Sarnámi Instituut Nederland (SIN), die het museum bestuurt, moppert dat het advies ’kort door de bocht’ is en ’onzorgvuldig’. De adviescommissie is precies 45 minuten op bezoek geweest, zegt hij. Bruto. Er was net genoeg tijd voor een rondleiding, een presentatie en een gesprek.

Het Sarnámihuis was inderdaad geruime tijd dicht, zegt Soekhlal. „Dat was omdat er asbest uit het pand moest worden verwijderd.” Hij beaamt dat het „chiquer was geweest als we de sluiting hadden aangekondigd.”

De voorzitter zegt dat veel informatie uit het rapport onjuist is. Hij bestrijdt dat het Sarnámihuis naar binnen is gekeerd en als een eiland opereert. „We hebben projecten uitgedacht met het Haags Historisch Museum, zoals ’Mijn kopstukken Den Haag’. We doen zaken met verschillende middelbare scholen en de hindoebasisscholen. Wat willen ze nog meer?”

In het ’Jaarverslag 2009’ van het Sarnámi Instituut Nederland staat ook dat het Sarnámihuis samenwerkt met andere instellingen, waaronder de stichting International Institute for Scientific Research, Amrit Consultancy, en de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam voor onder meer scriptiebegeleidingen.

Het is de gemeente die straks beslist over het eventueel stopzetten van de subsidie. Het Sarnámihuis vreest het oordeel van het stadhuis. Het nieuw aangetreden college heeft al aangekondigd dat het mes in de gehele Haagse cultuursector wordt gezet. Wethouder Marjolein de Jong (D66, cultuur) wil dat cultuurinstellingen ’zichzelf opnieuw uitvinden’. Ze eist dat musea inventief zijn en nieuw publiek bereiken.

Het Sarnámihuis krijgt in principe tot 2012 jaarlijks 90.000 euro gemeentesubsidie. Maar dit jaar wordt bekeken of die subsidie wel moet worden voortgezet. Met The Hague Jazz gebeurt dat ook – die organisatie krijgt elk jaar in totaal 80.000 euro subsidie en het festival trok de laatste keer 21.000 bezoekers. Daar steken de duizend mensen die vorig jaar het Sarnámihuis bezochten schril bij af.

De Hindostaanse gemeenschap hoopt dat de wethouder oog heeft voor het bijzondere en unieke karakter van het huis. Rajendre Khargi wil helpen met een reddingspoging, mocht dat nodig zijn. „Ik heb geen zak geld beschikbaar, maar wel ideeën en relaties. Maar dan moet het Sarnámihuis wel het niveau van amateurisme ontstijgen en professionaliseren.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden