Goed voor milieu én portemonnee

In de eerste helft van dit jaar zijn al net zo veel nieuwe schone auto’s verkocht als in heel 2009. Toch blijken nog veel consumenten heel wat koudwatervrees te hebben om hun huidige benzine- of dieselslurper in te ruilen voor een zuiniger exemplaar.

Schoner en zuiniger autorijden wordt steeds logischer. Dat is niet alleen goed voor de leefomgeving, maar ook leuk voor de portemonnee, want autorijden wordt duurder. Met name het vol gooien van de tank slokt een steeds groter deel van het huishoudbudget op en dat zal, als de olieprijzen stijgen, alleen maar meer worden.

De aanschaf van een zuinigere en schonere auto kan jaarlijks tussen de 150 en 1200 euro schelen, afhankelijk van de grootte en de leeftijd van de auto.

Toch is maar 15 procent van de consumenten bereid om daarvoor een andere, kleinere auto aan te schaffen, zo blijkt uit recent onderzoek van consumentenorganisatie Milieu Centraal en bureau GfK. Ruim een kwart twijfelt nog en 58 procent wil het helemaal niet. Met name de mensen die beneden modaal verdienen denken na over het kopen van een zuiniger auto.

We moeten, zo dachten ze bij Milieu Centraal, het de consument dus gemakkelijk maken om die financiële voordelen van zuiniger rijden goed op een rij te krijgen. De voorlichtingsorganisatie heeft daarom op haar website een advies op maat ontwikkeld.

Op milieucentraal.nl/autokopen kan iedereen zijn persoonlijke wensen invullen zoals aantal te rijden kilometers, vakantiegebruik, aantal passagiers en benodigde bagageruimte. Met het advies dat daaruit rolt kan de consument bij dealers of op websites gericht zoeken naar een zuiniger en ook schonere auto.

„Meer gerichte informatie blijkt hard nodig”, zegt Ingrid Aaldijk, woordvoerder mobiliteit bij Milieu Centraal. „Nog geen kwart van de bevolking heeft weet van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Een vijfde kent de regel dat zuiniger auto’s – die met een A- of B-label – een lagere aankoopbelasting hebben. Vooral vrouwen en jongeren onder de 35 jaar kennen deze fiscale voordelen niet. Met ons nieuwe online-advies willen we iedereen daarin wegwijs maken.”

Bij het advies op maat is ook rekening gehouden met de wens van vele gezinnen om voor de vakantie een grotere auto mee te nemen. Vaak is de aankoop van een auto op die vakantiewens geënt.

„In onze berekening zijn we ervan uitgegaan dat consumenten voor het dagelijks gebruik een zuiniger auto van een kleinere klasse aanschaffen”, zegt Marc Zitsen, onderzoeker bij Milieu Centraal. „Daarnaast is gedurende 30 dagen de huur van een groter formaat auto meegenomen. Al met al blijken de voordelen te variëren van 150 tot 1200 euro. Vaak is het 500 euro of meer.”

Naast alle voordelen voor de portemonnee heeft de samenleving als geheel er ook nog iets aan.

Zitsen: „Een gemiddelde personenauto in Nederland stoot jaarlijks 3200 kilo CO2 uit. Door een zuiniger auto te kopen, wordt die jaarlijkse uitstoot verminderd met tussen de 310 en 675 kilo CO2, tussen de 10 en 20 procent. Dat is een behoorlijke reductie, zeker als je weet dat het wegverkeer in Nederland een grote vervuiler is. Het particuliere autoverkeer neemt daarvan 60 procent voor zijn rekening.”

Zitsen hanteert vier grootheden voor auto’s die het meest bijdragen aan een schoner en zuiniger wagenpark. „Brandstof. In een nieuwe auto levert benzine een kleine milieuwinst op afgezet tegen diesel en lpg. Een benzinemotor stoot weliswaar iets meer CO2 uit per gereden kilometer, maar veel minder stikstofoxide en fijnstof. Een hybride auto, waarin benzine en elektriciteit worden gekoppeld, is 30 procent milieuvriendelijker dan puur benzine. Nieuwe brandstoffen als aardgas, biogas en elektriciteit zijn nog weer schoner, maar daarvoor is amper een infrastructuur.”

Vervolgens is de leeftijd van de auto van belang. Zitsen: „Door de strengere normen die de EU stelt, worden auto’s steeds schoner. Een gemiddelde SUV van vandaag de dag is schoner dan een miniklasse uit 1993. Bij het jaar 2000 ligt ruwweg het omslagpunt. Dus koop een zo nieuw mogelijke auto.

„Voor de zuinigheid is verder een zo klein mogelijke auto interessant. Uit ons onderzoek blijkt dat het per autoklasse steeds 10 tot 15 procent aan brandstof scheelt. Kies tot slot de juiste accessoires. Een auto met boordcomputer en cruise control bespaart brandstof. Accessoires als een automatische versnellingsbak en airco verhogen daarentegen het brandstofverbruik.”

De laatste weken gaan er geruchten dat de fiscale voordelen voor milieuvriendelijke auto’s weer gaan verdwijnen (zie kader). Ingrid Aaldijk: „Dat helpt natuurlijk niet de aanschaf van zuinige en schone auto’s te bevorderen, maar die fiscale tegemoetkoming is maar een beperkt deel van de voordelen. Het gaat vooral om de prijs van brandstof. Die zal de komende jaren, door lager aanbod en grotere vraag vanuit Azië, de pan uitrijzen. Dan kan je maar beter een zuinige auto hebben. Dan gaan de voordelen echt oplopen.”

Er zijn in de eerste helft van dit jaar veel zuinige en dus milieuvriendelijke auto’s verkocht. Zo veel, dat de vrees bestaat dat de fiscale voordelen voor dit soort auto’s zullen verdwijnen. De Stichting Autobelangen is hiertegen in het verweer gekomen en verzamelt nu zo veel mogelijk handtekeningen om te voorkomen dat de regeling aan haar eigen succes ten onder gaat.

In het Belastingplan 2010 is 34 miljoen euro vrijgemaakt voor de stimulering van de aanschaf van milieuvriendelijke auto’s. Het gaat daarbij om auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer (benzine) of 95 gram per kilometer (diesel). Voor deze auto’s geldt een vrijstelling van de aankoopbelasting (bpm) en wegenbelasting. Leaserijders hoeven slechts 14 procent bijtelling te betalen in plaats van de gebruikelijke 20 of 25 procent.

In de eerste helft van 2010 zijn bijna net zo veel milieuvriendelijke auto’s verkocht als in heel 2009, zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Dat betekent volgens deze brancheorganisatie dat 20 procent van de nieuw verkochte auto’s inmiddels valt onder fiscale voordelen. Volgens cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer rijden er in Nederland 200.000 zeer zuinige auto’s rond. Een kwart daarvan is in de eerste 6 maanden van 2010 aangeschaft.

In de nabije toekomst zal het aanbod van zuinige modellen flink toenemen. Met name zuinige dieselauto’s zullen meer en meer in de showrooms staan. Aangezien deze auto’s normaal aanzienlijk meer wegenbelasting betalen, wordt in de autobranche gevreesd dat de fiscaal vriendelijke regeling wordt aangepast of zelfs geheel wordt teruggedraaid.

Woordvoerder Wouter van Emden van de Stichting Autobelangen laat in het blad Autoweek doorschemeren dat zijn actie wellicht wat voorbarig is. Er zijn echter geen garanties, vandaar dit initiatief, aldus Van Emden.

Een woordvoerder van het ministerie van financiën bevestigt dat het bedrag van 34 miljoen euro dat is vrijgemaakt voor milieuvriendelijke auto’s al is overschreden. „Het heeft de verwachtingen overtroffen en bewijst het succes van de regeling.” Over een mogelijk aangepaste regeling zegt de zegsman van Financiën: „Een verandering is niet aan de orde en ik zeg geen dingen die minister De Jager niet voor zijn rekening kan nemen. Uiteindelijk beslist het nieuwe kabinet erover.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden