Goed onderwijs is een publiek belang, net als goede wegen

Morgen hangen de vlaggen met boekentassen weer buiten. Leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn al of niet geslaagd voor hun examen. Een spannende tijd voor leerlingen, voor ouders en ook voor de scholen. Maar de tijd waarin de kansen voor alle leerlingen gelijk waren is niet meer. Mensen met veel geld kopen extra kansen voor kinderen, anderen kunnen dat niet betalen. Het is wonderbaarlijk dat scholen de kans krijgen om daar opzichtig aan mee te werken.

Commerciële partijen

In Nederland wordt het onderwijsgeld van rijkswege uitgegeven door grote en machtige besturen. Zo heeft OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) in Brabant een omzet van 500 miljoen euro per jaar en er zit een slordige 100 miljoen euro in de reservepot. De missie van zo'n groot schoolbestuur spreekt natuurlijk over goed onderwijs waar alle kinderen recht op hebben. Dat is de inzet van de semipublieke instellingen. Maar de praktijk is anders, zo blijkt al op de internetsites van de OMO-scholen, want allerlei commerciële partijen krijgen welhaast vrijelijk de kans om peperdure examentrainingen en bijles aan te bieden aan leerlingen die dat kunnen betalen. Bedragen van 300 euro voor twee dagen extra les die gegeven wordt in het door de belastingbetaler bekostigde schoolgebouw zijn heel normaal. Dat daarmee in onderwijsland een pijnlijk verschil ontstaat tussen leerlingen met geld en leerlingen zonder geld is overduidelijk.

Het is ook zeker niet zo dat aan de vergadertafels van de schoolbesturen voorbij wordt gegaan aan de vercommercialisering van ons onderwijs. Plannen van eigen personeel om examentraining en andere onderwijskundige hulp aan te bieden, worden genegeerd en men gaat weloverwogen in zee met snelle jongens die met kinderlijk eenvoudige concepten veel geld verdienen.

Vakantie

De meivakantie wordt door velen genoemd als oorzaak van de snelle groei van de commerciële trainingen. Begin april stopt het schooljaar voor de examenkandidaten en de rafelige rand die dan al begint, leidt tot 2 weken meivakantie. Direct daarna beginnen de examens en scholen willen het niet horen, maar wie zo zijn schooljaar opbouwt, moet niet raar opkijken als leerlingen het voorbeeld van docenten volgen, op vakantie gaan en zich niet of nauwelijks voorbereiden op het examen.

Dan mag je eigenlijk nog blij zijn dat sommige ouders honderden euro's betalen voor examentraining die door de scholen niet wordt gegeven in de periode dat de leerlingen die training keihard nodig hebben. Maar het is wel jammer voor de vele kinderen die volgens het CBS in armoede opgroeien. Die kinderen kunnen de dure trainingen niet betalen en hebben daardoor minder kans op school.

Schooltas

Al 30 jaren combineer ik mijn baan als leerkracht in het onderwijs met het schrijven van artikelen zoals nu. De sfeer op scholen wordt steeds harder. Met mijn schrijfsels mag ik mijn eigen nest niet bevuilen, zo zal ik ook dit keer weer te horen krijgen. Alsof ik werk voor een autohandelaar of een verzekeringsmaatschappij.

Niet de missie in het onderwijs is dan belangrijk, maar het strategische belang van een bestuur dat groot is en graag nog groter wil worden. Maar goed, onderwijs is een publiek belang in Nederland, net zo als de kwaliteit van de wegen en de mate waarin zorggeld op de goede plek terecht komt. Juist nu de vlag met schooltas bij de een wel buiten hangt en bij de ander niet, is het belangrijk daar eens over na te denken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden