Goed getimede sprookjes als pleister voor het wereldleed

Was het nieuws dit jaar nog slechter dan anders? Het 'Jaaroverzicht 2016' van het NOS Journaal dinsdag was niet te verteren. Bloed, angst, brokstukken en wantrouwen kwamen als een tsunami over de kijker heen. Ik was blij dat ik me woensdag zappend in het andere kamp kon voegen, dat van de koppen in het zand. André Rieu op het Maastrichtse Vrijthof (NPO 1) en de moderne sprookjes van RTL4 serveren geen rauw vlees, maar zoete koek.


RTL heeft het eigenlijk prima begrepen met zijn nieuwe traditie van moderne sprookjes op 1 januari. Komende zondag wordt dat 'Roodkapje' (met een rood petje op), maar deze week herhaalde RTL 4 de drie eerdere: 'Assepoester' (2014), 'Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen' (2015) en 'De prinses op de erwt' (2016). Ze lopen goed af, dat is een fijn vooruitzicht in de week van zware nieuwsoverzichten.


Will Koopman regisseert deze telefilms net als haar series 'Gooische Vrouwen' en 'Vrouwenvleugel': de personages zijn cliché en toch geloofwaardig, de intriges vet aangezet maar nooit zwaar op de maag. Niet elk sprookje is even spitsvondig. Assepoester was te zoetsappig en bij De prinses op de erwt maakte een Boer-zoekt-vrouw-achtige datingshow de aanloop wel erg lang, voor de echte prinses op twintig matrassen en een erwt kon slapen.


Maar Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen was geestig, goed gespeeld en vertaald naar slimme hedendaagse taferelen. De dwergen zijn zeven blije nichten geworden die op hun knieën vooruitkomen. Als ze Blanche (Abbey Hoes als Sneeuwwitje) de huishoudelijke taken toebedelen in hun 'woongroep', zegt leider Alex Klaasen: "Eigenlijk zijn wij als gediscrimineerde minderheid tegen zo'n traditionele rolverdeling, maar we beginnen even zo." Stiefmoeder Alexia (een vet gebotoxte Susan Visser) wil Sneeuwwitje niet laten vermoorden in het bos, maar laten verbouwen door een Belgische plastisch chirurg met een alcoholprobleem en de opdracht om haar gezichtsoperatie te laten mislukken.


Opmerkelijk is dat er zo veel grote namen in de sprookjes meespelen. Eigenlijk zijn alle personages bekende gezichten, van acterende presentatoren en zangers (Carlo Boszhard, Jamai) tot aan topacteurs als Jeroen Krabbé, Carine Crutzen, Loes Luca of Sigrid ten Napel. Is het met al die kwaliteit dan niet jammer dat RTL er een commercieel en navelstaarderig feestje van maakt? In De prinses op de erwt rijdt de rode vrachtwagen van de Postcodeloterijreclame met zijn 49,9 miljoen euro (de sponsor) opeens voor het raam langs over straat. Hmmm. En als de prins en prinses gaan trouwen, zijn alleen de nieuwsorganisaties van RTL erbij; de NOS was zeker even fietsen.


RTL pusht ook zijn hele stal erin. Sneeuwwitje moet worden opgespoord door ... Peter R. de Vries. Dat is nog ironisch. Als ik lees dat in Roodkapje Martijn Krabbé, Quinty Trustfull, Loretta Schrijver, Caroline Tensen en Albert Verlinde (moeten) langskomen, heb ik medelijden met Will Koopman. En een beetje met de kijker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden