Review

Goed getimede, brave vrolijkheid

Dat Nederlandse soaps een vruchtbare voedingsbodem vormen voor commerciële publieksfilms, is de laatste tijd nu wel aangetoond. Afgelopen jaar behoorde 'Volle Maan', de opvolger van de hit 'Costa!' tot de bestbezochte films in Nederland. Het feit dat het een stervehikel betrof voor populaire televisieacteurs had daar alles mee te maken. 'Volle Maan'-producenten Alain de Levita en Johan Nijenhuis (beiden afkomstig van Endemol) zijn met hun bedrijf NL Film en TV voornemens jaarlijks een bioscoopfilm voor een breed publiek te maken en putten daarbij nadrukkelijk uit het ruime aanbod televisietalent.

Geen gek idee, want dat betekent mogelijk de aanwas van een jong bioscooppubliek dat op Nederlandse titels afkomt. De Levita en Nijenhuis zetten met 'Liever Verliefd' een volgende stap in de beoogde richting: een romantische komedie met hoofdrolspelers die bij televisiekijkend Nederland al bekend zijn. Anna (Van Reeden, uit 'Goudkust' en 'Westenwind') is een dertiger die na vele romantische teleurstellingen ('Telkens Weer', horen we Willeke Alberti zingen) niet meer gelooft in de liefde.

Toch is ze ineens weer verliefd. Op twee mannen tegelijk. Dat de minnaars kortweg te omschrijven zijn als 'de onverbetelijke versierder' (Zegers, uit 'Onderweg naar Morgen') en 'de gevoelige romanticus' (Conen, 'Hartslag') zegt wel iets over de schematische opzet van Van Hoeve's scenario, een bewerking van een Duitse televisiefilm getiteld 'Sex oder Liebe': de beide acteurs zitten pijnlijk gevangen in kinderlijk clichématige rollen. Wanneer 'Liever Verliefd' charmeert, dan komt dat door Van Reeden, die met goed getimede fysieke capriolen voor vrolijkheid zorgt én de bijna kitscherige weergave van Amsterdam. Ondergaande zonnen, uitbundige bloemen, balonnenverkopers, alles halen de makers uit de kast om de stad van haar meest romantische kant te laten zien. Als Van Hoeve's dialogen nou maar wat grimmiger waren. Het is een misvatting dat romantische komedies braaf zijn. De beste films binnen het genre, van de Amerikaanse screwball comedies uit de jaren dertig en veertig tot en met de recentere klassieker 'When Harry Met Sally' zijn scherpe satires die de voortdurende strijd der seksen grondig doorlichten. Met suffe mopjes over hedendaagse filmsterren, zoals in 'Liever Verliefd' gebeurt, kom je niet ver. En het wordt nog een hele kluif een groot publiek plat te krijgen met een komedie waarin mensen elkaar voor 'oelewapper' uitmaken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden