Godsdienstig spitsuur in Jeruzalem

(Trouw)Beeld AP

In de straten van Jeruzalem was het gisteren dringen geblazen door een unieke samenloop van godsdienstige bedrijvigheid. Veiligheidsmaatregelen zijn verscherpt.

Goede Vrijdag, het vrijdagse islamitische gebed en het joodse Pesach veranderden gisteren de oude stad van Jeruzalem in een kleurrijk schouwspel en een kakofonie van godsdienstige bedrijvigheid.

Terwijl de moslims zich door de nauwe steegjes van de ommuurde stad naar de moskee op de Haram a-Sajrief (Tempelberg) begaven voor hun gebed, en de Joden zich naar de Klaagmuur repten, volgden duizenden christelijke pelgrims – sommigen met grote houten kruisen – de Via Dolorosa, van de plaats waar Jezus door Pontius Pilatus werd veroordeeld naar de Golgotha, waar hij werd gekruisigd. Bij elk van de 14 staties hielden ze even stil, terwijl de gezangen, gebeden en jammerklachten door de oude stad weerklonken.

De overlevering wil dat het laatste avondmaal van Jezus mogelijk de Joodse sederavond was, de avond waarop de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de overgang van slavernij naar vrijheid vieren. Sederavond markeert het begin van de Pesachweek.

Aangezien de joodse kalender een maankalender is, en Pasen qua datum verschuift (de eerste zondag na de volle maan na 21 maart) vallen Pasen en Pesach maar eens in de zoveel tijd samen.

De orthodoxe christelijke kerken vieren volgens hun kalender Pasen pas op 17 april.

Dit jaar kwam daar nog een vrij unieke gebeurtenis bij. Woensdagochtend in alle vroegte, nog voor de dageraad, waren 50.000 Joden naar de Klaagmuur gestroomd voor de Birkat Hachama, de zegening van de zon. Het is een gebed dat slechts één keer in de 28 jaar wordt gezegd, wanneer volgens de traditie de zon terugkeert naar precies dezelfde plek als op de vierde dag van de schepping, toen God ’de lichten aan het uitspansel van de hemel’ schiep.

De veiligheidsmaatregelen zijn deze dagen verscherpt. In de oude stad krioelt het niet alleen van gelovigen, maar ook van agenten en soldaten. Voor de Palestijnen op de Westoever betekent het dat, zoals bij elk ’feest’ in Israël, hun gebied zo goed als volledig is afgesloten. Israëliërs zijn gewaarschuwd niet naar de (Egyptische) Sinaïwoestijn te reizen, uit angst voor aanslagen.

Joden stromen samen ¿ niet alleen in Jeruzalem ¿ voor de Birkat Hachama, de zegening van de zon. Het is een zeldzaam gebed. (FOTO AP)Beeld AP
Christenen, met houten kruis, in de Heilige Grafkerk. (FOTO AP)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden