God schiep Arie, en Arie schiep een rel

Over de kwantiteit aan homotijdschriften hoeft de gemiddelde Nederlandse homo al geruime tijd niet te klagen. Over de kwaliteit zullen de meningen verschillen. In sommige, wat bedaagde, homokringen wordt al heel lang geklaagd over het gebrek aan diepgang in de meeste homobladen; teveel party-party-party, teveel mode, lifestyle en ordinaire relnichten, te weinig aandacht voor serieuze zaken als de homo-emancipatie. Tja. diepgang is ook in deze kringen voor meerdere uitleg vatbaar; zo wordt een vrolijk kwebbel-interview met een bekende homo-persoonlijkheid soms al te gauw als een ’serieus diepte-interview’ verkocht. Gelukkig niet in L’Homo.

Chris Buur, de hoofdredacteur van Vara TV Magazine, vat het dilemma prachtig samen in zijn artikel in deze eenmalige homo-uitgave van het blad ’Linda’, van tv-coryfee Linda de Mol: ,,En zo ligt het homo-emancipatiescheepje doelloos voor anker. Oudere homo’s als Komrij hebben zich in hun hutten teruggetrokken, hangen hun schilderijtjes van mooie Caravaggiojongetjes nog eens recht, dragen voor uit De Profundis van Oscar Wilde en bewenen de tijd dat de homocultuur nog een interessante, sophisticated subcultuur was. Watjes, denken ze over de jongere generaties, wij hadden het pas echt moeilijk. En het liefst zouden ze het schip tot zinken brengen, omdat ze ontdekt hebben dat ook Geer en Goor kirrend op het dek rondlopen - voor dat ordinaire gedoe was die hele emancipatie natuurlijk nooit begonnen, en nu pakken die ónze homoseksualiteit af.”

De komst van ’L’Homo’, gemaakt door de makers van ’Linda’, bestaande uit ,,allemaal vrouwen, op één leuke homo na”, werd vooraf gegaan door een rel. EO-presentator Arie Boomsma (What’s in a name) poseert namelijk in zwembroek en zónder toestemming van zijn baas op de cover, zijn gespierde lijf wentelend in de branding van een tropische zee. Binnenin vindt de lezer nog meer vochtige foto’s van de EO-hunk, die voor deze vreemdgang drie maanden werd geschorst. Inmiddels vernemen wij uit betrouwbare bron, dat Boomsma van zijn superieuren bij de EO vervroegd van de strafbank mag.

Linda’s eenmalige blad voor homo’s én hetero’s over homo’s, was door deze rel al bij voorbaat een succes. Terecht vraagt hoofdredacteur Linda de Mol zich in haar hoofdredactioneeltje af, of de EO Boomsma ook zou hebben geschorst als hij zonder toestemming, maar met zwembroek, voor de ’Libelle’ of de ’Tina’ had geposeerd.

’L’Homo’ mag een geslaagd project genoemd worden. Afgezien van de wat stereotiepe fotografie - de hunks in de meeste homobladen, inclusief Boomsma, zien er altijd uit alsof ze allemaal uit dezelfde fabriek komen - is de inhoud een aangename mix van diepgang, fraaie fotografie (Erwin Olaf!) en uitbundigheid. Met bijvoorbeeld een even indrukwekkend als triest verhaal over de zwarte Britse topvoetballer Justin Fashanu, die zijn dubbelleven als homo in de grauwe macho-cultuur van de voetbalwereld niet langer aankon en zelfmoord pleegde. Misschien dat het eens tijd wordt voor een homo-special van Voetbal International?

,,Neem die bloedirritante angst van heteromannen, zelfs die uit beter opgevoede kringen, om voor homo te worden aangezien. Test zelf: duw hem een plaatje van een lekkere vent voor de neus en vraag hem of dit een aantrekkelijke man is. Tien tegen een dat hij zal stamelen dat hij er natuurlijk! helemaal! geen! verstand! van! heeft!, maar dat hij heel misschien denkt van wel, ja. Wat is het probleem? Waarom zou een heteroman het erger moeten vinden om voor homo te te worden aangezien dan een homo voor een heteroman? Waarom nog steeds dat achteloze ik ben toch geen homo, dat zelfs door homo’s grappenderwijs gebruikt wordt? Waarom is het nog steeds zo dat homo’s zich in de algehele perceptie qua sociale status ergens in de regionen maatschappelijk mislukt, twaalfjarigen of downsyndroom bevinden? We vinden ze zo aardig, maar ze zijn maar half af? Waarom is het op een willekeurig schoolplein, vraag dat maar aan elk willekeurig kind, nog steeds bon ton om homoseksualiteit als iets heel smerigs te zien? Waarom moet een homoseksuele voetballer vrezen dat zijn homoseksualiteit officieel bekend wordt, omdat hij dan officieel geen leven meer heeft?

Chris Buur, hoofdredacteur van Vara TV Magazine in ’L’Homo’.

,,Ik werk bij de politie Amsterdam-Amstelland en mijn optredens als Bette Midler of Liza Minelli worden door mijn collega’s met gejuich ontvangen’.

Henk van Lemel, alias Lilly Laconique, in de rubriek ’Reacties’ in ’L’Homo’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden