God heeft grootse plannen met Willem

Niet alleen in de ontkerkelijkte grote stad worden nieuwe christelijke gemeenten gesticht. Vrachtwagenchauffeur Willem Woortman kreeg een goddelijk visioen en begon een kerk in Drenthe. „God heeft mij massa’s bezoekers beloofd.”

Frits van Laarhoven en Sienie Lanting uit Musselkanaal hadden onlangs een ’akkefietje’ met de sociale dienst. Ze hebben een lat-relatie, maar Frits (66) is meestentijds bij Sienie (60), die ziekelijk is. De sociale dienst verdacht het stel van uitkeringsfraude. Ten onrechte, volgens Frits. Hij riep de hulp in van Willem Woortman uit Stadskanaal, die hij kort daarvoor had leren kennen. Samen hebben ze gebeden. Nu is de zaak tegen Frits en Sienie geseponeerd. „Alle geouwehoer is afgelopen”, zegt Frits. „Ja!”, zegt Willem Woortman (42). „God is geweldig!”

Vrachtwagenchauffeur Willlem Woortman is voorganger van de Fire Church, een nieuwe kerk die hij – na een goddelijk visioen – stichtte in het Drentse dorp Gieten. Dat het ooit zover zou komen, had hij zelf nooit gedacht, zegt Woortman. „Maar God is zó geweldig.”

Hij heeft vroeger veel ’verkeerde dingen’ gedaan, zegt Woortman. „Ik heb mensen in elkaar geslagen. Als mij onrecht aangedaan werd, speelde ik voor eigen rechter.” Van zijn kerkelijke opvoeding was hij erg afgedwaald, zegt Woortman. „Ik deed aan vechtsport en mijn werk was het belangrijkste in mijn leven. Zelfs op zondag reed ik op de vrachtwagen.”

Zo’n tien jaar geleden gebeurde het. „Er kwam iemand naar me toe die zei: Willem, toen jij nog naar de kerk ging, ging het veel beter met je.” Inderdaad, dacht Woortman, „ik ben écht verkeerd bezig. Dit is nooit Gods bedoeling geweest, ik heb zelf verkeerde keuzes gemaakt.”

„Ik zei: Heer, hier ben ik. Ik mishandel mensen, wat niet mag. Ik geef mijn leven aan u, u mag met mij doen wat u wilt.”

Er begon iets in hem te werken, zegt Woortman. Stellig: „De Heilige Geest.” Hoe hij dat zo zeker weet? „Als de Heilige Geest in je woont, hoor je stemmen. Dat kunnen je eigen gedachten zijn, het kunnen stemmen van de Boze zijn en het kan de stem van de Heilige Geest zijn. Het onderscheid kun je toetsen aan de Bijbel.”

Zijn omgeving herkende hem nauwelijks meer, zegt Woortman. „Mensen vroegen: Willem, wat is er met je gebeurd? Je bent helemaal veranderd, je hebt een blijdschap over je. Ik zei: ik heb mij radicaal bekeerd, dat is de Heilige Geest in mij.”

Hij werd veel zachtaardiger, zegt hij. „In plaats van mensen te mishandelen ging ik ze nu helpen. En ik kreeg een heel mooie relatie met de Heer. Elke dag bidden, ik verlangde er gewoon naar om naar hem toe te gaan.”

Woortman verdiepte zich in de Bijbel, volgde cursussen op bijbelscholen. „Toen kwamen er mensen op mijn weg die een profetie gaven. Ze zeiden: Willem, de Heer heeft een roeping op jouw leven gelegd, jij komt fulltime in de bediening van God. Je gaat het evangelie verkondigen en bidden voor bevrijding.”

Dat laatste, zegt Woortman, betekent zoveel als een vloek doorbreken. „Veel mensen leven onder een vloek. Dat is makkelijk te zien, kijk maar waar heksenpoppetjes voor het raam hangen. Of zoek maar eens op internet waar veel slachtoffers van incest wonen. Waar seksparty’s worden gehouden. Zulke zonden openen de deur voor de vloek van Satan. In Stadskanaal is een wijk waar elk jaar wel iemand overlijdt aan kanker. Daar rust een vloek van de satanisten op.”

Soms, zegt Woortman, krijgt hij over dat soort dingen een tip van een kennis. „Iemand die ook graag mag evangeliseren, en die ook gered is uit de diepe duisternis van de ondergang.” Samen bidden ze dan.

Steeds vaker kreeg Woortman van mensen te horen dat God voor hem een leidinggevende taak in gedachten had. Op een dag hoorde Willem Gods eigen stem, die zei: „Willem, je moet naar Nigeria.” Woortman: „Ik vroeg: Nigeria? Waar ligt dat? Toen zei God: In Afrika, Willem. Oh, dacht ik toen. In Afrika dus.”

In Nigeria kon Woortman stage lopen bij de ’profeet’ T.B. Joshua. Hij was er getuige van wonderbaarlijke gebeurtenissen. „Lammen gingen weer lopen en blinden weer zien. Ik heb meer dan drieduizend mensen genezen zien worden in Jezus’ naam.”

Terug in Nederland bleven de wonderen zich aandienen. „Ik zat eens in een kerk”, zegt Woortman. „En opeens zakte een oude vrouw in elkaar, een hartaanval. Meteen vroeg ik aan God: Heer, is dit van u, haalt u haar thuis, of is dit een aanval van de Boze? Want ik zou voor die vrouw kunnen bidden, maar niet zómaar. Dat deed Jezus ook niet. Hij hoorde van God of hij iets moest doen. Zo gaat dat bij mij ook. God zei: Willem, dit is een aanval van de Boze. Ik ben op die vrouw afgelopen en zei: in de naam van Jezus doorbreek ik deze macht, deze aanval. Ik pakte haar hand en zei: In de naam van Jezus, wórd genezen! Haar ogen gingen open, ze keek me aan en zei: het is goed.” Per ambulance ging de vrouw naar het ziekenhuis. „Na een halfuur kregen we telefoon. De vrouw was kerngezond. Mooi is dat, als anderen Gods werk op die manier bevestigen.”

Op een bepaalde dag, zegt Woortman, hoorde hij opnieuw Gods stem. „Willem, zei God, jij wordt voorganger van de Fire Church. Ja, die naam zei God erbij. In het Engels.” Kort daarop hoorde Woortman de plaats waar de kerk gevestigd moest worden: Gieten, vijftien kilometer van zijn woonplaats Stadskanaal. Na verloop van tijd begreep Woortman waarom de kerk uitgerekend dáár moest komen. „In Gieten zijn nog veel mensen onbereikt”, zegt hij. „En er zijn kwade krachten actief. In die gemeente is prostitutie toegestaan, en er is een coffeeshop.”

Woortman vond een zaaltje dat hij kon huren, van de hervormde kerk nota bene. Hij vindt het een blijk van waardering voor wat hij doet.

In de Fire Church zouden volgens Woortmans visioen ’massa’s mensen’ komen. Regelmatig verspreidt de voorganger huis aan huis flyers, maar de opkomst op deze warme zomerzondag is bescheiden. Behalve Woortman en zijn vrouw Gerda (30) en dochter Deborah (2, ’een cadeautje van God’), zijn Frits en Sienie uit Musselkanaal gekomen. Woortman zelf heeft zijn vriend ’broeder’ Wim Mafait (47) meegenomen. Broeder Wim werkt bij de plantsoenendienst. „Mooi hoor, de hele dag schoffelen.” Hij is wel eens met Woortman mee geweest naar Nigeria en heeft net als de voorganger wonderbaarlijke zaken meegemaakt. Broeder Wim heeft zijn epilepsie ’bestraft in Jezus’ naam’, en nu heeft hij zijn medicijnen niet meer nodig. „God is goed.” En nog zoiets: toen in Stadskanaal een homobar geopend werd, zijn broeder Wim en een vriend er zeven keer met de auto omheen gereden. „Net zoals Gideon om Jericho liep.” Een week later ging de bar in vlammen op. Broeder Wim: „Als je geestelijke principes toepast, heeft het altijd uitwerking.”

Tijd om de dienst te beginnen. Woortman declameert bijbelteksten, broeder Wim drentelt biddend om hem heen. De kleine Deborah zwaait met een aanbiddingsvlag.

„Als kanker in je familie zit”, preekt Woortman even later, „en je zegt steeds: ’Ik zal het ook wel krijgen’, ja dan krijg je het ook. Dan roep je de vloek over je af. Maar met het woord van de Bijbel kunnen we die vloek doorbreken.”

Woortman deelt zangbundels uit. Broeder Wim stelt een lied voor, het gezelschap zet in: Woortman en zijn vrouw Gerda uit volle borst, broeder Wim zoekt naar de juiste toon. Frits en Sienie mompelen zachtjes voor zich uit. „Wie heeft er nog eentje?”, vraagt Woortman. „Ho even”, zegt zijn vrouw. „Wij zijn géén beroepszangers.”

Na de dienst is er koffie en soep. Woortman wijst door het raam van het zaaltje naar het aanpalende gemeentehuis. Nauwelijks een jaar geleden, zegt hij, heeft hij met een paar anderen (‘Getrainde soldaten, anders verlies je zo’n slag’) een gebedsessie bij het gebouw gehouden, tegen de kwade krachten in dit dorp. „En nu heeft God mij groen licht gegeven voor dit gebouw. Hij kijkt altijd vooruit. Geweldig, niet?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden