GM en Ford verliezen snelheid

De winstgevendheid van Ford en GM is afhankelijk van de verkoop van zware terreinwagens. De Amerikanen raken echter meer en meer gecharmeerd van zuinige Toyota's en Honda's.

De terreinwagen is in Amerika op de terugtocht. Zuinige, Japanse auto's winnen aan populariteit onder Amerikanen, die vanwege de krapte op de benzinemarkt aan de pomp steeds meer moeten betalen. Duurdere brandstof is daarom een hard gelag voor de Amerikaanse autogiganten GM en Ford die al jaren vooral geld maken met zware Sport-Utility Vehicles (SUV) als de Hummer (GM) en de Explorer (Ford).

In een recent rapport merkt Deutsche Bank de afnemende verkopen van grote auto's aan als het 'begin van een structurele verandering'. Amerikaanse showrooms staan vol met de verkeerde GM's en Fords, die alleen nog met kortingen van duizenden dollars en goedkope leningen verkocht kunnen worden.

Het besluit van kredietbeoordelaar Standard & Poor's om GM en Ford een lagere kredietwaardigheid toe te kennen, is een teken aan de wand. De winstgevendheid van de twee bedrijven, die honderden miljarden aan schulden hebben uitstaan, wordt openlijk in twijfel getrokken. De financiële wereld raakt het vertrouwen kwijt in het concurrentievermogen van de Amerikaanse grootmachten die geen helder strategisch antwoord lijken te hebben op het succes van Toyota en Honda op de Amerikaanse markt. Op de korte termijn hebben de Amerikaanse fabrikanten nauwelijks manoeuvreerruimte: je bouwt immers niet een, twee, drie nieuwe productielijnen.

De opmars van de Japanners is onmiskenbaar. De drie grote Amerikaanse fabrikanten, GM, Ford en Chrysler (onderdeel van DaimlerChrysler), hadden dertig jaar geleden nog 90 procent van de markt in handen. Tegenwoordig is dat aandeel 58 procent, en de daling lijkt nog lang niet ten einde.

Toyota -marktaandeel 12 procent in de VS- meldde afgelopen maand de hoogste Amerikaanse verkoopcijfers uit zijn geschiedenis. De topman van het bedrijf, Hiroshi Okuda, was zo arrogant om aan te bieden zijn prijzen te verhogen als daarmee de Amerikaanse concurrentie zou zijn geholpen. Toyota wil niet voor de totale ineenstorting van de Amerikaanse automobielindustrie verantwoordelijk worden gehouden, impliceerde de Toyota-bestuursvoorzitter.

,,Het is een riskante strategie om voor de winst zo sterk op een deelmarkt aangewezen te zijn'', waarschuwde consultant The Boston Consulting Group de Amerikaanse autofabrikanten vorig jaar. De Amerikanen lijken zich te hebben verkeken op de Japanners. Waar GM en Ford de afgelopen jaren in het lobbycircuit moeite deden de milieunormen van de federale overheid naar hun hand te zetten -ze pleitten voor soepele emissienormen voor CO2

en lage efficiencynormen voor verbrandingsmotoren- kwam Toyota juist met zijn milieuvriendelijke hybride Prius op de markt, een auto met een gecombineerde motor op gas en elektriciteit.

Toyota heeft met zijn hybride nieuwe marktomstandigheden gecreëerd, waar de Amerikanen niet omheen kunnen. Dat is doorgedrongen tot het management van GM en Ford. Ook zij investeren in de ontwikkeling van zuiniger, hybride motoren; het verschil is echter dat zij vasthouden aan de terreinwagen en de pickup-truck, weliswaar in hybride uitvoering, zoals de Escape van Ford. Uit de verkoopcijfers blijkt echter dat Amerikanen vaker de voorkeur geven aan kleinere auto's.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden