Glossy voor Paus Franciscus

null Beeld ap
Beeld ap

De bewonderaars van Paus Franciscus kunnen hun hart ophalen. Vandaag is het eerste nummer verschenen van de glossy 'Il Mio Papa' ('Mijn Paus'). Het biedt een kijkje in het privéleven van de paus en publiceert zijn toespraken. Voor de die-hard fans is in iedere editie zelfs een uitvouwbare centerfold van de kerkvader te vinden.

Lisanne Ruijgrok

Franciscus doet het goed in de media. Hij sierde al vele malen de covers van tijdschriften, onder meer van Time Magazine en muziekblad Rolling Stone. Ook andere media smullen van de mediagenieke en benaderbare paus.

Franciscus heeft nu een magazine dat geheel aan hem gewijd is. 'Het is een soort 'fanzine', vertelt redacteur Aldo Vitali aan de New York Times. 'Maar natuurlijk kan het niet lijken op iets dat je zou doen voor One Directon, de boyband. Wij proberen meer respectvol en nobel te zijn.'

Mediahype
Zelf noemt Paus Franciscus de hype rond zijn persoon 'aanstootgevend'. In een Italiaanse krant liet hij optekenen dat hij ook maar een gewoon mens is. 'De paus is een man die lacht, huilt, rustig slaapt en vrienden heeft, net als ieder ander. Een normaal persoon', aldus de paus.

Daartegenover staat dat de paus en het Vaticaan de aandacht niet schuwen door actief te zijn op social media. Op Twitter is Paus Franciscus actief onder de naam @Pontifex, in acht talen en met twaalf miljoen volgers. Ook lanceert het Vaticaan binnenkort een facebookpagina voor de paus.

Copyright
Of Il Mio Papa een succes wordt zal ook afhangen van de goedkeuring van het Vaticaan. De officiële uitgeverij van het Vaticaan liet weten alle rechten van het geschreven werk van de paus te bezitten. Giuseppe Costa, directeur van de uitgeverij, reageerde tegenover de New York Times: 'Verschillende tijdschriften publiceren werk van de paus, maar zij hebben een overeenstemming met ons. Met Il Mio Papa is zo'n akkoord niet getekend.'

Of Costa de uitgave van het blad daadwerkelijk zal blokkeren is de vraag, maar daarmee dreigt hij in ieder geval wel. 'In het geval zij de woorden van de paus publiceren, zal ik moeten ingrijpen.'

Nederlandse glossy
Ook in Nederland verschijnt binnenkort een glossy over de paus. Ter ere van het 1-jarig jubileum van Jorge Bergoglio als paus komt Bisdom Roermond eenmalig met De Paus. Hieraan werkt onder meer priester Antoine Bodar mee, die in 2011 ook een eigen glossy had.

Il Mio Papa ligt vanaf vandaag in de Italiaanse kiosken. Het wordt op de markt gebracht door Mondadori, de uitgeverij van oud-premier Silvio Berlusconi, dat ook roddelblad Chi uitgeeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden