Glorieuze zege Kathryn Bigelow

Ver van Hollywood, in cultureel centrum De Balie in Amsterdam, kon men tijdens de Oscarnacht zien hoe Kathryn Bigelow als eerste vrouw de Oscar voor Beste Regie won.

Kathryn Bigelow (58) heeft in de nacht van zondag op maandag geschiedenis geschreven door als eerste vrouw de Oscar voor Beste Regie te winnen. Bigelows fascinerende Irak-relaas ’The Hurt Locker’ werd met zes Oscars de grote winnaar van de 82ste Oscaruitreiking.

’Come home safe!’, zo sprak Bigelow tijdens haar Oscar-dankwoord. Ze doelde op de soldaten in Irak en Afghanistan die het onderwerp zijn van ’The Hurt Locker’, de oorlogsfilm die ze met een kleine cast en crew opnam op locatie in buurland Jordanië.

Met haar relatief goedkoop gemaakte Irak-film nam de regisseuse het op tegen het groots opgezette 3D-spektakel ’Avatar’ van ex-echtgenoot James Cameron. Beide films waren genomineerd voor negen Oscars, en dat betekende een spannende nek-aan-nekrace die met een score van 6-3 uiteindelijk glorieus werd gewonnen door Bigelow. Behalve de Oscar voor Beste Regie, ontving Bigelow als een van de vier producenten ook de Oscar voor Beste Film. Mark Boal, die als journalist onder de hoede van Defensie in Irak was opgetrokken met een ’bomb squad’ en zijn ervaringen in oorlogsgebied zelf in een script had neergeschreven, won de Oscar voor het Beste Scenario.

In het Amsterdamse culturele centrum De Balie, waar in de nacht van zondag op maandag Oscarwatchers bijeen zaten, klonk tegen het ochtendgloren een zucht van verlichting. De relatief brave Oscarshow, waarin nogal wat matte grappen klonken van gastheren Steve Martin en Alec Baldwin, schreef in ieder geval historie door voor het eerst een vrouw als beste regisseur aan te wijzen. Slechts drie keer eerder stond een vrouw op de nominatie: in 1977 de Italiaanse Lina Wertmüller voor het oorlogsdrama ’Seven Beauties’, in 1994 de Nieuw-Zeelandse Jane Campion voor ’The Piano’ en in 2004 de Amerikaanse Sofia Coppola voor ’Lost in Translation’. Als Lee Daniels zou hebben gewonnen voor ’Precious’, zou hij de eerste Afro-Amerikaanse regisseur met een Oscar voor Beste Regie zijn geweest. Hoewel het Oscargala er tegenwoordig aardig kleurrijk uitziet, is de hoofdprijs in de tachtigjarige geschiedenis van de Oscars steeds naar blanke mannen gegaan.

Bij de acteurs werden de favorieten van de ’bookmakers’ bekroond. Sandra Bullock – al jarenlang de ultieme girl next door – werd uitgeroepen tot Beste Actrice voor haar optreden in het waargebeurde drama ’The Blind Side’. Daarmee werd ze de eerste actrice die in één en hetzelfde jaar de Oscar voor Beste Actrice en de Razzie Award voor Slechtste Actrice kreeg. De laatste prijs ontving Bullock eveneens afgelopen weekend, voor haar capriolen in de komedie ’All About Steve’. Ze was zo sportief om de gouden framboos ook te komen ophalen, een actie waarmee ze – heel slim – eveneens het grote nieuws haalde. Jeff Bridges kreeg de Oscar voor Beste Acteur voor zijn optreden als countryzanger in ’Crazy Heart’. Volgens velen kwam de hoofdprijs rijkelijk laat. Bridges, 60-jarige telg uit een befaamd showbizzgeslacht, had hem eigenlijk al moeten winnen voor zijn optreden als de ’dude’ in de voortreffelijke Coen Brothers komedie ’The Big Lebowski’.

Hoewel er voor het 3D-spektakel ’Avatar’ uiteindelijk niet zo veel te vieren viel, was het wel feest voor de makers van de 3D-animatie ’Up’. Behalve de Oscar voor Beste Animatiefilm kreeg het leuke Disney/Pixar sprookje ook de Oscar voor de Beste Score, en dat leverde weer een van de eenvoudigste, maar ookl mooiste Oscarspeeches op. Componist Michael Giacchino richtte zich tot de jeugdige kijkers met de opmerking dat ze zich niets moesten aantrekken van volwassenen die zeggen dat er in een creatief beroep geen toekomst zit.

Voor een kleine verrassing zorgde ook de uitverkiezing tot Beste Buitenlandse Film. De Oscar ging niet naar het Franse gevangenisdrama ’Un prophète’ dat samen met Michael Haneke’s ’Das weisse Band’ was genomineerd, maar naar de Argentijnse thriller ’El Secreto de sus Ojos’ (het geheim in hun ogen) van Juan José Campanella.

Regisseuse Kathryn Bigelow werkt momenteel aan een tv-film met de titel ’The Miraculous Year’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden