Gloednieuwe Matthäuspassion is 'ver-schrik-ke-lijk mooi'

In een zaaltje in Nijmegen lopen tientallen studenten door elkaar, de zangers van een studentenkoor dat vandaag een speciaal muziekstuk repeteert. Het is een gloednieuwe Matthäuspassion, een muziekstuk dat het lijden en sterven van Jezus verklankt. "De inkt is nog nat", zegt Willibrord Huisman, dirigent van het koor en tevens de schrijver van de compositie die hij 'de lastpost' heeft genoemd.

Verder heeft Huisman - warrige bos haar, flodderig overhemd - geen tijd voor een praatje over zijn a capella koorstuk. "Ik moet er snel vandoor. Ik heb mijn blokfluit thuis laten liggen." In grote haast sprint hij naar buiten. Voordat de toegangsdeur dichtvalt roept hij nog: "Pianospelen gaat me niet zo goed af. Daarom begeleid ik op een fluit."

In de tijd dat de dirigent weg is om zijn blokfluit te halen, nuttigen enkele koorleden een maaltijd. Zo ook Jannes Bijl, Margreet Koetzier en Arianne Moerland. "Ik was al wel een beetje bekend met het verhaal, via Bach enzo", zegt Moerland, terwijl hij een stamppotje naar binnen werkt. Koetzier: "Ik kende het ook via Jesus Christ Superstar."

Bijl: "Onze eerste associatie bij het lijdensverhaal van Jezus is een culturele. We zijn niet gelovig." Moerland: "Maar ook als je niet gelooft, kan het verhaal belangrijk zijn." Koetzier: "Inderdaad, dat komt door de betekenis die er in de loop van de tijd aan is gegeven. Dit verhaal geeft gelovigen zin aan het leven. Dat geeft het een bepaalde geladenheid. Het is cultureel erfgoed waaruit je ook iets kunt halen als je niet gelooft." Bijl: "Net als bij Romeo en Julia." Grappend: "Daarvan is de boodschap dat je geen zelfmoord mag plegen als je liefdesverdriet hebt."

Dan komt het gesprek van de drie filosofen in spe specifiek op de nieuwe muziek van Huisman. De tekst, zo vertellen ze, volgt nauwgezet de Bijbel. "Het verhaal van Jezus wordt door het koor vanuit verschillende perspectieven verteld. Zo is er een lied van Maria en een lied van de rabbi's", zegt Koetzier.

Maar, vinden de studenten, de muziek van Huisman is geen prevelig muziekstuk voor een diepgelovig zangkoor: Bijl: "De teksten zijn zo geschreven dat je er ook een sociaal-politieke boodschap in kunt horen. De titel 'de lastpost' geeft al rebellie weer." Moerland: "Eén liedje heet 'Als ik val, word ik opgevangen'. Gelovigen zeggen dat dit betekent dat God je opvangt. Voor mij betekent dit dat je er voor elkaar moet zijn." Koetzier: "De passie gaat over religieuze zaken, maar het verhaal is niet religieus."

Na enige tijd duikt Huisman weer op, zijn coupe is nog even warrig ("dat hoort bij mijn image"), in zijn rechterhand houdt hij een blokfluit. "Het is een passie in wording", zegt hij nog snel voordat de repetitie begint. "Het is makkelijk zingbare muziek. Dit jaar is een groot deel af, de rest komt volgend jaar."

Dan is het de hoogste tijd voor de oefensessie. In de repetitieruimte klinkt een stemmige hymne op. De componist wrijft vergenoegd in zijn handen: "Het klinkt een beetje raar dat ik het als componist zeg - ik heb het immers zelf geschreven - maar ik vind het ver-schrik-ke-lijk mooi."

Palmzondag 24 maart 15:30, Dominicuskerk, Prof. Molkenboerstraat 7, Nijmegen.

Tekst en muziek is te downloaden op www.delastpost.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden