Glazen bakstenen

Voor de Diorwinkel in de P.C. Hooftstraat zijn gloednieuwe technieken toegepast.

Een modehuis dat op wil vallen heeft tegenwoordig niet genoeg aan kleding alleen. De winkels dienen ontworpen te zijn door toonaangevende architectenbureaus. De meeste voorbeelden van grensverleggende gebouwen staan in Azië - vooral Tokio pronkt met prachtige winkels van Dior, Prada en Hermès. Sinds kort staat ook in Amsterdam zo'n speciaal voor het merk ontworpen winkel. Waar anders dan in de P.C. Hooftstraat is de traditionele façade van de Chanel-boutique onlangs vervangen door een innovatieve gevel van glazen 'bakstenen'. Het is ontworpen door het Nederlandse architectenbureau MVRDV, ook bekend van de Markthal in Rotterdam.

De glazen 'stenen' zitten aan elkaar geplakt met transparante superlijm, vergelijkbaar met wat tandartsen gebruiken om kronen te zetten. Om de stenen te verlijmen moest de hechtingsnaad een uur lang met een UV-lamp worden beschenen. In de lange test- en bouwfase leek de bouwplaats op een laboratorium. Onderzoekers van de TU Delft, een ingenieursbureau, aannemer, Venetiaanse glasblazers en een Duitse kleefstoffenfabrikant werkten een jaar lang nauw samen. Volgens de architecten zijn glazen stenen sterker dan beton. En ze zijn ook nog eens erg duurzaam, want ze gaan lang mee en de basis ervan kan na smelting opnieuw worden gebruikt.

De welstandscommissie was aanvankelijk niet overtuigd van het ontwerp en eiste dat het architectenbureau minimaal 20 procent baksteen zou toepassen. Het conventionele baksteengedeelte mengt wonderwel met de glazen elementen. Zo vloeien traditie en het moderne naadloos in elkaar over.

Ook andere modehuizen trekken momenteel de aandacht met hun gevels. De Franse architecten van Barbarito Bancel refereren in de Dior-boutique in Miami (2016) met hoekige witte panelen aan een plooirok. Bij de Dior-boutique in Seoul (2015) creëerden de architecten Christian de Portzamparc en Peter Marino met fiberglass panelen een gevel van juist soepele plooien, als van een plooirok. Het Italiaanse modehuis Valentino riep de hulp in van de Britse architect David Chipperfield voor de nieuwe flagship boutique in Londen (2016) - vanaf de straat zie je een catwalk met etalagepoppen. Maison Hermès in Tokio (Renzo Piano, 2006) is ook helemaal uit glaselementen opgebouwd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden