Recensie

‘Girl’: ontroerend verhaal over een jongenslichaam op spitzen

girl Beeld RV
girlBeeld RV

Girl
Regie: Lukas Dhont
Met Victor Polster en Arieh Worthalter
★★★

Je zou het de droom van iedere jonge filmmaker kunnen noemen. Debuteren op het filmfestival van Cannes en overladen worden met prijzen en lovende kritieken.

Het overkwam dit jaar de 27-jarige Belgische regisseur Lukas Dhont. In ‘Girl’ zoomt hij in op het leven van de 15-jarige Lara, een meisje in een jongenslichaam.

Op het moment dat we haar treffen is ze al in transitie. Lara, gespeeld door de 15-jarige balletschoolleerling Victor Polster, krijgt hormoonbehandelingen en puberteitsremmers. Ze wordt omringd door een lieve, begrijpende vader en vriendelijke artsen en psychologen.

De weerstand die ze ondervindt, zit duidelijk in iets anders. Lara is continu in gevecht met haar eigen ­lichaam. De film laat dat voorbeeldig zien in de droom die ze najaagt. Lara wil ballerina worden en mag tot haar grote geluk acht weken op proef meedraaien in een klassieke balletklas.

Het betekent dat ze met haar jongenslichaam op spitzen moet dansen, wat geen sinecure is. Je ziet de pijn en de moeite die het kost. Een jongenslichaam is nu eenmaal anders dan een meisjeslichaam. Het betekent dat ze harder moet werken dan anderen. Tot in het kleinste detail laat de film de strijd met de eigen fysiek zien.

Tot Lara’s rituelen behoort het afplakken van haar penis, met ontstekingen tot gevolg. Aan het begin van de film staat ze voor de spiegel. Om oorbellen te kunnen dragen, boort ze eigenhandig gaatjes in haar oren. Pijn hoort bij haar lichaam, lijkt ze te willen zeggen. 

Sterk is daarbij het spel van de jonge hoofdrolspeler die met lange blonde haren en hoge jukbeenderen betoverend meisjesachtig is, en prachtig danst.

Het kleine, intieme spel van Victor Polster draagt de film. Effectbejag blijft nagenoeg achterwege, op twee scènes na dan. Het moment waarop Lara op een feestje door klasgenoten wordt gedwongen haar penis te laten zien en vreselijk wordt vernederd, voelt nogal geforceerd, evenals het schok-effect aan het slot.

Voor Lara gaat de transformatie duidelijk niet snel genoeg met als gevolg dat ze haar lichaam op alle mogelijke manieren probeert te forceren.

Maar het doet verder weinig af aan de ontroering die Lara’s verhaal teweegbrengt, een verhaal over gender, transformatie en identiteit dat als geroepen komt nu Trump erop uit lijkt de erkenning van transgenders in Amerika te dwarsbomen. 

‘Girl’ is door België ingestuurd naar de Oscars. Het is nog even afwachten of de film een Oscarnominatie krijgt, maar die kans is niet gering. De hartelijke ontvangst van Lara’s verhaal in het internationale filmcircuit wijst erop. Voor Hollywood zou Girl ook wel eens het perfecte antwoord op Trump en zijn aanval op transgenders kunnen zijn.

Elke week worden de nieuwst films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden