Giltburg triomfeert, blij en teder

Klassiek

Israel Camerata & Boris Giltburg Beethoven e.a. ****

Iedere uitvoering in de Grote Zaal tijdens de Robeco SummerNights krijgt een andere kleur mee. Bij het concert van pianist Boris Giltburg (1984) werd gekozen voor gele verlichting, en dat had iets zonnigs.

Die warme gloed paste ook goed bij de muziek, want volgens Giltburg is het Tweede pianoconcert het lichtste van Beethovens vijf concerten voor dit instrument. Hij noemt het een wolkenloos werk, blij en teder. En dan heb je meteen de sleutelwoorden te pakken die het spel van de in Rusland geboren Israëlische solist karakteriseerden.

Hij kwam, zag en overwon in het Concertgebouw, net als op het Koningin Elisabethconcours in 2013, waar hij de eerste en de publieksprijs in de wacht sleepte. Beethoven is een van de laatklassieke giganten aan wie de musicus zijn hart heeft verpand; in diens Tweede pianoconcert ontpopte hij zich tot een gedetailleerd verhalenverteller. Er was geen speld tussen dit klinkend resultaat te krijgen: helemaal des Giltburgs. Van nature heeft hij een en ander graag strak op orde.

Giltburg zette zijn eerste muzikale stappen onder toeziend oog van zijn moeder en studeerde af bij Arie Vardi in Tel Aviv. Dat leidde tot eigenzinnige vingers waarmee hij, in dit geval, het kamerorkest Israel Camerata temde. Zijn landgenoten zetten onder leiding van Avner Biron een fors Beethovengeluid in en hadden een minder fijn besnaard kleurenpalet paraat dan hun solistische partner.

Biron, oprichter en artistiek leider van de Camerata, hield er ook in de twee symfonische werken van het programma een ferme kijk op na. Toch, de duivel in Boccherini's Symfonie in d met de bijnaam 'La casa del diavolo' kwam als een matige gemenerik voor de dag. Nog wat meer snerpende snaren plus venijnige accenten hadden best gekund.

Voor Mozarts Veertigste symfonie werden de ruggen extra gerecht. Dit moest een kordaat uitgevoerde evergreen worden, met prominent aanwezige blazers. En zo geschiedde.

Boris Giltburg is vandaag en morgen te horen tijdens het Delft Chamber Music Festival.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden