Gifschip Probo Koala gaf fout cijfer vervuiling door

De tweede stuurman van de tanker Probo Koala heeft de autoriteiten in Abidjan onjuiste gegevens verstrekt over de mate van vervuiling van de lading.

Het giftige afval zorgde voor een milieuramp in de economische hoofdstad van Ivoorkust. Bij de ramp kwamen zeven mensen om het leven.

Het afval dat in Abidjan is gelost, blijkt aanzienlijk vuiler dan tweede stuurman Nzi Kablan in een fax aan de autoriteiten meldde. In de fax gedateerd 18 augustus, die Trouw heeft ingezien, waarschuwt Kablan dat zijn schip gasolie aan boord heeft met daarin caustic soda en een hoge concentratie mercapthan sulfur. Hij meldt daarbij dat het mengsel zeer sterk ruikt en dat het een zogeheten CZV-waarde heeft van 21.000. CZV staat voor ’chemisch zuurstof verbruik’ en geldt samen met de zuurgraad als een belangrijke waarde voor het bepalen van de mate van vervuiling.

In werkelijkheid was de waarde aanzienlijk hoger. Volgens betrouwbare bronnen bleek na het analyseren van monsters getrokken uit het afval van de Probo Koala dat de CVZ- waarde maar liefst 476.500 was.

Die waarde was in Nederland al begin juli bekend bij onder meer Amsterdam Port Services (APS).

Die afvalverwerker in de Amsterdamse haven vroeg andere Nederlandse afvalverwerkers, omdat het zelf onvoldoende capaciteit had, om een offerte voor verwerking. Zij kwamen tot een vergelijkbare hoge meting en baseerden daarop hun prijsopgave.

Hoe het komt dat de tweede stuurman niet over de juiste gegevens beschikte, is onduidelijk. Toen de tanker begin juli Amsterdam aandeed voor het lossen van het scheepsafval, ging de eigenaar van het afval –, de metalen- men oliehandelaar Trafigura, met hoofdvestiging in Amstelveen – er nog vanuit dat de CVZ-waarde lag tussen de 600 en 2000. Dat werd ook gemeld aan APS. Na het trekken van monsters bij APS bleek de waarde echter 21.000 te zijn. Dat werd volgens de bronnen telefonisch doorgegeven aan Trafigura. En dat was het cijfer dat de stuurman meldde in zijn fax.

Volgens Jan Maat, woordvoerder van Trafigura, is echter nooit gemeld dat bij latere analyses de waarde 22 keer hoger uitviel. ,,We hebben nooit van APS de analyserapporten gehad – toen niet en nu ook niet. Als we die waarde wel hadden geweten, dan hadden we zeker het schip niet laten vertrekken zonder de bemanning te vragen wat er op het schip was gebeurd. Bij die hoge waarden spreek je niet meer over zogeheten Marpol-slops, maar over chemische slops. En dat is heel ander spul.’’ Amsterdam Port Services wilde gisteren geen commentaar geven.Volgens ingewijden legt justitie momenteel in Nederland beslag op alle monsters van de Probo Koala die in omloop zijn. De hoge mate van vervuiling maakt ook duidelijk waarom de offerte voor de verwerking zo hoog uitviel. APS, aldus een bron, vroeg 500.000 euro - op basis van de hoogste gifwaarde. Een andere verwerker offreerde een prijs van tegen de vier ton. Die prijs beviel Trafigura niet, waarop het schip Amsterdam verliet. In Abidjan werd 18.700 dollar betaald. De verwerker Tommy dumpte het vervolgens op een dozijn plaatsen in de stad Abidjan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden