Gezondheidstrend keert zich tegen McDonald's, Coca-Cola en PepsiCo

Beeld Flickr/Whoohoo120

Een vlakke omzet, tegenvallende winstcijfers en dalende beurskoersen. De giganten van de overgewichteconomie blijven maar afslanken. Na de beroerde resultaten van McDonald's en Coca-Cola, kwam deze week ook PepsiCo met tegenvallende cijfers. Het structurele probleem? Fastfood is passé.

De voedseltrend beweegt zich steeds sneller richting gezond, duurzaam en kleinschalig. De kartonnen hamburgers, sloten cola, en goedkope ribbelchips 'lusten' we niet meer. De massareuzen staan zo langzamerhand voor alles wat we afgrijselijk vinden aan de westerse cultuur.

Met man en macht proberen de voedselconcerns hun slechte imago's op te poetsen. Zo gaf McDonald's zijn logo een groen likje verf, introduceerde Coca-Cola begin dit jaar caloriearme cola 'Life', en zet PepsiCo vruchtendrank Tropicana in de markt als 'Good for you'.

Maar de consument hapt minder en minder. "De trend om gezonder te willen eten is duidelijk zichtbaar", stelt Particia Schutte van het Voedingscentrum. De stichting onderzocht in 2011 het Nederlandse eetpatroon. "Daarin kwam naar voren dat zowel jongeren als ouderen minder zout, suiker en vet willen eten, en bereid zijn om daar meer voor te betalen." De Nederlanders zijn niet de enigen die bewuster met voedsel willen omgaan. In de Verenigde Staten wordt al jarenlang campagne gevoerd tegen zwaarlijvigheid en het overmatige gebruik van suikers.

Innovator's dilemma
Decennialang werden ketens als McDonald's en Coca-Cola gezien als het ultieme symbool van vrijheid en vooruitgang. Met 35.000 restaurants in 100 landen had 'de Mac' lange tijd een grote invloed op wat en hoe we aten. Wie kent de gele bogen van de grote 'M' niet?

Maar de voedselconcerns bevinden zich in het klassieke 'innovator's dilemma'.

Het grote geld wordt nog steeds verdiend met de traditionele producten. De klant komt voor die voorverpakte hamburger onder de hittelamp, voor frietjes met de klassieke mayonaise, voor de wekelijkse euroknaller. Twee derde van de omzet van het Coca-Cola concern bestaat nog steeds uit het bruine drankje.

Anderzijds wordt de nu nog kleine groep van bewuste eters groter en groter. Om te groeien moeten bedrijven als McDonald's, Coca-Cola en PepsiCo inzetten op vernieuwende, gezonde producten. Op de korte termijn leveren die misschien niet zo veel op, maar ze kunnen de giganten in de toekomst weer doen groeien. Nu lopen ze nog stevig achter de feiten aan. Voor die paar groene blaadjes in de krokante kipsalade doet de groeiende schare gezonde eters het niet.

Dalende kwartaalcijfers

McDonald's: In het laatste kwartaal van vorig jaar maakte McDonald's ruim een vijfde minder winst dan in dezelfde periode in 2013. De omzet van de hamburgerketen kwam uit op 6,6 miljard dollar, 7 procent minder dan het jaar daarvoor.

Coca-Cola: 's Werelds grootste drankenproducent zag zijn winst in het vierde kwartaal van vorig jaar met 55 procent dalen. Over heel 2014 nam de winst met 17 procent af tot 7 miljard dollar. De omzet was 45,9 miljard dollar, een daling van 17 procent ten opzichte van 2013. In januari kondigde de frisdrankgigant aan 18.000 werknemers te ontslaan om kosten te besparen.

PepsiCo: Het Amerikaanse frisdranken- en snackbedrijf zag zijn winst met 25 procent dalen in het vierde kwartaal van 2014. De omzet van het concern achter merken als Lay's, Pepsi en Quaker daalde met 1 procent naar 19,9 miljard dollar. Vooral in Europa en Latijns-Amerika vielen de cijfers tegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden