Gezondheidsraad: eet meer plantaardig voedsel

null Beeld anp
Beeld anp

Eet meer plantaardig en minder dierlijk voedsel. Dat komt de gezondheid ten goede. Die verschuiving is de kern van het advies Richtlijnen Goede Voeding dat de Gezondheidsraad vandaag naar buiten bracht. Het advies kwam tot stand door een commissie van deskundigen die de wetenschap over de relatie tussen voeding en chronische ziekten als kanker, diabetes en hart- en vaatziekten op een rij zette.

Op basis van de Richtlijnen Goede Voeding ontwikkelt het Voedingscentrum voedingsvoorlichting, sinds 2004 weer in de vorm van de Schijf van Vijf. De laatste update van het advies van de Gezondheidsraad stamt uit 2006.

Gaat de schijf nu op de schop? Nee, in de herziening staat niets ingrijpends. Wat een Nederlander per dag naar binnen moet schuiven om gezond te blijven is de laatste jaren niet wezenlijk veranderd. De wetenschappelijke consensus omtrent zaken als verzadigd vet, zout en alcohol evenmin. Nog steeds is één keer per week vette vis eten een aanrader, volgens de Gezondheidsraad.

Frisdrank
Opvallend dit keer is wel de stellingname ten aanzien van frisdrank en andere suikerhoudende dranken. Wissel die om voor thee, gefilterde koffie en water luidt het advies. "Dus geen Griekse en Turkse koffie, waarbij heet water zonder tussenkomst van papier op de koffie wordt gegoten", zegt Daan Kromhout, voorzitter van de Commissie Voeding van de Gezondheidsraad. Een filter kan bepaalde cholesterolverhogende stoffen wegvangen. Kromhout: "Ongefilterde koffie verhoogt het slechte cholesterol."

Ok. Een overwegend plantaardig dieet dus, zonder suikerdranken. Hoe komen we daar verantwoord toe? Dat staat uitgewerkt in porties voedingsmiddelen: van groente en fruit, vlees, vis, noten, peulvruchten en graanproducten, tot aan boter en olie, dranken, alcohol en keukenzout. Die nadruk op voedingsmiddelen is nieuw. Voorheen waren de richtlijnen opgesteld in termen van voedingsstoffen, zoals vetten, koolhydraten, eiwitten en vezels.

Vezels
In 2006 werd ons bijvoorbeeld aangeraden dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten, afkomstig uit groente, fruit en volkoren graanproducten. Dat vergt nogal wat rekenwerk. Nu rept de nieuwe richtlijn over 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten per dag. Dat is makkelijk in de praktijk, volgens Kromhout. Want eiwitten staan niet in de schappen, eieren wel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden