Gewogen tussen Cito, Povo en LVS

Gisteren keken we tegen de tranen van onze dochter aan. Ze las over de schouder van haar moeder mee. Op het scherm stond een e-mail van haar school. Ze had haar prognose niet waargemaakt. Haar Citoresultaat bleef een stuk onder wat van haar werd verwacht en haar gedroomde schoolkeuze viel in stukken. Ze rolden stil over haar wangen, de tranen.

We waren zelf ook nogal verrast geweest toen de juf, een paar uur eerder, belde. De grafieken van het leerlingvolgsysteem hadden toch in een andere richting gewezen, ze kon het Citoresultaat ook niet goed verklaren. Was het die griep geweest, kort voor ze de toets moest afleggen?

Maar hoewel de uitkomst wees op een geschiktheid voor de havo, meende de juf toch haar vwo-advies te kunnen handhaven.

Ik belde nog even met het gymnasium van mijn dochters voorkeur, het was de school van haar oudere broers. Ze had niet voor een plaatsje hoeven loten.

Of het zin had haar toch aan te melden. We hebben voor bespreekgevallen een adviescommissie, zei de stem aan de andere kant van de lijn. Voor die commissie geldt het advies van de basisschool, de Citotoets, en het beeld van het leerlingvolgsysteem. Bij een te lage Citoscore moet het LVS allemaal A-tjes opleveren. "U kunt het allemaal nalezen op de site van de povo, dat is het systeem waar wij ons aan houden."

De Povo? Staat voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Reguleert de overgang daartussen. Het bevat ook richtlijnen voor twijfelgevallen bij de aanmelding en eventueel 'leerwegondersteunend onderwijs'. Dat moet dan weer aangemeld worden bij de Permanente Commissie Leerlingenzorg (PCL), bij de Regionale Verwijzingscommissie (RVC) of bij de Indicatiecommissie van een Regionaal Expertisecentrum (REC).

Ik keek naar mijn stil huilende dochter. Wat voor verdriet voelde ze? Was ze teleurgesteld in zichzelf? Huilde ze om verloren kansen? Om die ene, slechte dag bij de Cito-toets? Ze drupten op haar vest, de tranen.

Een dag later, na een gesprek met de juf op de basisschool, zaten we thuis met het RAAD-formulier, het onderwijskundig rapport. Ik weet niet zeker of RAAD een afkorting is. Het staat overal met hoofdletters gedrukt. We lazen hoe onze dochter werd getypeerd in het kwadrantenmodel. Cognitief en sociaal-emotioneel.

Het leek me een fijn meisje.

Haar Citotoets zei: ga jij maar een wat lichtere opleiding volgen. Maar mij kwam het voor dat ze tussen de raderen was geraakt van afkortingen, percentielen en kwadranten.

Ik dacht weer aan haar tranen. Ze sloeg een omarmende beweging van haar moeder af. Ze was nog niet toe aan troost. Iets in dat bericht, in de e-mail, moest haar ver in zichzelf hebben teruggeworpen.

Ik zat tegenover haar, en meende te zien hoe dat twaalfjarig bergje zelfvertrouwen ('ze zit lekker in haar vel', zei het kwadrant) onder haar afbrokkelde. Alsof de wereld haar niet begreep.

Ze was uit haar eigen grafiek gevallen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden