Geweldig, fascinerend, oogverblindend, verslavend

Tja, waarom zou je een paar krantenkolommen voltikken over een spel als Jade Empire? In vier woorden is de actie-avonturengame ook wel te typeren: geweldig, fascinerend, oogverblindend en verslavend. Terwijl Sony, Nintendo en Microsoft druk sleutelen aan hun nieuwe generatie spelcomputers, blijkt er met Jade nog genoeg te beleven op de huidige gameconsoles.

John Hoogerwaard

Alles draait in Jade Empire om Chinese vechtkunst, magie en mystiek. In het begin kies je uit zes karakters de mannelijke of vrouwelijke hoofdpersoon, waarmee je vervolgens een enerverende reis begint. Deze hoofdpersoon is een 20-jarige uitverkorene, opgeleid door de wijze Master Li. Veel valt er niet te verklappen over het verhaal, behalve dat het aan plots, diepgang en humor niet ontbreekt. Het komt er op neer dat de balans tussen geesten en natuur in het oude Chinese koninkrijk is verstoord.

Er schijnen in het spel talloze verwijzingen te zitten naar Chinese cinema en werk van kung fu-helden als Jackie Chan, maar dergelijke subtiliteiten ontgaan het lekenoog. Erg is dat niet, want de zintuigen maken al overuren bij Jade Empire. Geluid, kleuren en graphics zijn uitmuntend: het beste wat op dit moment uit de Xbox te persen valt.

Toch maken mooie plaatjes en dito geluid maar een kwart van een goede game. De ware schoonheid zit in de uitwerking van de spelonderdelen. In een actie-avonturen RPG (role-playinggame) draait het om de ontwikkeling en uitdieping van spelfiguren. Personages worden gedurende het spel krachtiger, kunnen zich specialiseren in gevechtskunst of tovenarij, verzamelen betere wapens en speciale items en doen speciale krachten op.

In Jade Empire is dit alles tot in de puntjes geregeld. Het vechtsysteem werkt subliem. Gevechtsstijlen zijn snel te selecteren zodat op iedere tegenstander een passende tactiek kan worden losgelaten. Geesten bijvoorbeeld, zijn met conventionele zwaarden en stokken niet te bestrijden. Dan moet er naar magie gegrepen worden. Dat gaat allemaal in een handomdraai, zelfs midden in de strijd. Als slagroom op de taart zijn er talloze combinaties van stijlen, bewegingen en krachten mogelijk, die resulteren in schitterende speciale moves.

De ontwikkeling van het hoofdpersonage verloopt logisch, geleidelijk en soepel. Feitelijk kan er een keuze gemaakt worden tussen twee paden: het duivelse Path of the Closed Fist of de goede Way of the Open Palm. Die keuze wordt gestuurd door gesprekken met boeren, dorpsbewoners, soldaten, bondgenoten en alle anderen die je tegenkomt. Blaf je iedereen af, dan word je kwaadaardig. Ben je hulpvaardig, dan verlicht je geest. Klinkt eenvoudig, maar door de filosofische inslag van de game pakt een gesprek soms anders uit dan je wilt.

Jade Empire is ontwikkeld door Bioware, jaren geleden de maker van het geroemde eerste deel van Star Wars: Knights of the Old Republic. Het tweede deel van deze Game of the Year lieten ze aan een andere ontwikkelaar over, om zich compleet op Jade Empire te kunnen storten. En dat is niet voor niets geweest. Deze game is in alle opzichten in balans en ontbeert noemenswaardige zwakke punten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden