Geweld en vergelding zijn de Profeet vreemd

Jihadterroristen moeten zich vooral verdiepen in het leven van de Profeet, vinden Mehmet Cerit en Alper Alasag.

Nederland is een rechtsstaat met wetten. Niet iedereen houdt zich echter aan de wetten. Is elke wetsovertreder opnieuw bewijs van het falen van de rechtsstaat? Nee, de burger die zich niet aan de wetten heeft geconformeerd, treft de blaam.

Terreur en islam vallen niet met elkaar te rijmen, ook al komen we de afgelopen jaren die woorden steeds vaker in dezelfde zin tegen. Moslimgeleerde Fethullah Gülen vatte dit op 12 september 2001 als volgt samen: "Een moslim kan geen terrorist zijn, noch kan een terrorist een moslim zijn." Áls je het al over 'moslims' kunt hebben, kun je het hooguit hebben over moslims die zich buiten de grenzen ván de islam begeven. De aanslagen in Parijs vormen geen uitzondering. Toch zijn er mensen - zoals Koenraad Elst, op 10 januari in deze krant - die van mening zijn dat het volgen van de Profeet heeft geresulteerd in de aanslagen in Parijs.

Elke daad van terreur is er één te veel, maar religie bij de terreurdaden betrekken staat ver van de werkelijkheid af. Zie bijvoorbeeld cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Think Progress, die aangeven dat twee van de 152 terroristische aanvallen in de Europese Unie in 2013 religieus gemotiveerd waren. In 2012 was de verhouding zes op 219. In 2011 waren volgens Europol géén van de 174 terroristische aanvallen verbonden met, noch geïnspireerd door, terroristische organisaties.

Koranverzen zijn misschien interessanter dan statistieken om te kijken of de islam wat te maken heeft met terreuraanslagen. Het probleem met koranverzen is dat zij als goede legitimering kunnen dienen voor mensen die (gedeeltes van) bepaalde verzen uit hun context halen. Verzen die de context helder neerzetten, zoals: 'Er is geen dwang in geloof' of verzen die de taak (en daarmee ook de grenzen) van profeet Mohammed aangeven, zoals: 'Waarschuw (hen) daarom: voorwaar, jij (O Mohammed) bent slechts een waarschuwer. Jij bent over hen geen heerser.'

Het leven van de Profeet is doordrenkt van voorbeelden waaruit blijkt dat hij niet voor vergelding of een gewelddadige aanpak koos. Zo kreeg hij in het dorpje Taif naast felle beschuldigingen en grove scheldwoorden, ook nog eens stenen toegeworpen. Daarop deed aartsengel Gabriël hem een voorstel: 'Geef mij toestemming en ik zal je aanvallers met de grond gelijk maken.' De Profeet antwoordde: 'Absoluut niet! Ik zet mij alleen in zodat er uit hun midden mensen zullen opstaan die God aanbidden.'

Voorbeeld

Uit het leven van de Profeet blijkt dat hij juist iemand is die ervoor heeft gekozen zich in te zetten voor zijn medemensen, ook al hielden zij er andere meningen op na en werd hij zelfs fysiek aangevallen. De terroristen in Parijs hadden ook beter zijn voorbeeld moeten volgen.

Koenraad Elst riep moslims op om de islam te ontgroeien. Hij schreef: 'Er is leven na de geloofsafval.' Hoewel wij nog niet ervaren hebben wat afvalligheid betekent, zijn we wel van het volgende overtuigd: er is leven na de dood. Een plek waar ook terroristen berecht zullen worden voor hun misdaden. Als zij uit waren op maagden, zijn wij benieuwd wat hun 'beloning' zal zijn als ze te horen krijgen: 'Het ontnemen van het leven van een mens, staat gelijk aan het doden van de gehele mensheid', zoals een koranvers luidt.

Zijn er dan helemaal géén moslims die bron van problemen zijn? Is er niet een kern van waarheid in de kritiek op de moslimgroepering? Op dit punt moeten moslims zich inderdaad achter hun oren krabben. Het voordeel is op zijn minst tweeërlei: dat ze een islamitisch gebod (kijk eerst naar jezelf) opvolgen en dat ze het probleem bestrijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden