Gevloek en getier in de apotheek

null Beeld anp
Beeld anp

Scheldkanonnades, rondvliegende pillendoosjes en omgetrapte informatiezuilen. Bijna de helft van de apothekersassistenten heeft regelmatig te maken met boze patiënten. Uit een peiling van apothekersorganisatie KNMP onder 700 assistenten komt naar voren dat agressiviteit in de apotheek vijf keer zo veel voorkomt sinds 2014. "Er is zelfs een apotheek in de Hoek van Holland waarvan de medewerkers op agressietraining zijn geweest. Zo erg is het", zegt een woordvoerder van de KNMP.

Volgens de brancheorganisatie ontstaat de negatieve houding van patiënten omdat ze moeten betalen voor de uitleg die bij nieuwe medicijnen gegeven wordt. Wanneer je voor het eerst een bepaald recept voorgeschreven hebt gekregen, krijg je een advies van de apotheker. Of de patiënt het nu wil horen of niet, het is verplicht. Anders dan eerder valt daarvoor sinds 1 januari 2014 een rekening van gemiddeld zes euro op de mat.

Voor 2014 betaalde de patiënt ook voor het advies, maar werden de kosten daarvoor verwerkt in de prijs van de medicijnen. Om de zorgkosten transparanter te maken, besloot de minister de bedragen te splitsen. Volgens de KNMP zijn patiënten niet op de hoogte van deze ontkoppeling. Ze begrijpen niet waarom ze apart voor het advies moeten betalen. Dat lijkt wekelijks, in sommige gevallen zelfs dagelijks, tot agressieve reacties. De brancheorganisatie zegt dat er anderhalf jaar is geprobeerd om het nieuwe beleid uit te leggen aan patiënten, maar dat niet geleid heeft tot begrip.

Inconsequent
Trouw belde verschillende apothekers, die het geschetste beeld bevestigden. De medewerkers gaan met minder plezier naar hun werk. Ook uit het onderzoek blijkt dat het percentage apothekersassistenten dat positief is over hun werk gedaald is van tachtig naar twintig procent. Een van de medewerkers in de peiling stelt dat patiënten "schelden, vloeken en flippen en vervolgens zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld is." Een ander gaf aan "Ik kom naar de apotheek en trek je over de balie!" naar haar hoofd geslingerd te hebben gekregen.

De apothekers en de KNMP willen dat de splitsing van de kosten wordt teruggedraaid. Een alternatief is het informatiegesprek te plaatsen buiten het eigen risico, net zoals bij de huisarts het geval is. In tegenstelling tot een bezoek aan de apotheek, betalen patiënten namelijk geen eigen risico wanneer de dokter een medicijn voorschrijft. "Inconsequent", stelt de KNMP-woordvoerder. "Het uitschrijven van een recept voelt de patiënt niet in zijn portemonnee, maar voor het laatste stukje krijgt hij de rekening gepresenteerd. Terwijl het eigenlijk één geheel is."

Gesprek is noodzakelijk
Afschaffen van het informatiegesprek is geen optie, vindt de KNMP. Nog steeds vallen er jaarlijks doden door het verkeerd gebruik van medicijnen. "Bovendien schuilt er meer achter het advies dan op het eerste gezicht lijkt. Bellen met artsen of het onderzoeken van het medisch verleden horen er bijvoorbeeld ook bij", vertelt de woordvoerder. "Soms kost een gesprek vijf minuten, soms neemt de voorbereiding een hele dag in beslag." Volgens de brancheorganisatie is het geven van de informatie niet voor niets verplicht, en is alleen het lezen van de bijsluiter onvoldoende.

null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden