Gevecht om de winkels van Super de Boer

Super de Boer in Lisse. De concerns Jumbo en Sperwer hebben een bod gedaan op het bedrijf. (FOTO KOEN SUYK, ANP ) Beeld
Super de Boer in Lisse. De concerns Jumbo en Sperwer hebben een bod gedaan op het bedrijf. (FOTO KOEN SUYK, ANP )

De strijd om Super de Boer is nog niet beslecht. Maar de winkels verdwijnen, zoveel is zeker. Voor de klant lijkt dat weinig gevolgen te hebben.

Toen supermarktconcern Jumbo twee jaar geleden zijn 120ste winkel opende luidde al snel de vraag: wanneer opent Jumbo zijn tweehonderdste winkel? Het bedrijf, bejubeld door klanten om zijn hoge kwaliteit en lage prijzen, opende ieder jaar immers wel een paar winkels. Maar Jumbo-grondlegger Carel van Eerd antwoordde zonder aarzeling in deze krant: „Hoe moet ik dat weten? Vijf jaar geleden maakte Edah nog miljoenen winsten met honderd winkels, nu is die formule helemaal verdwenen.”

In het antwoord vatte hij het moderne kruideniersbestaan kernachtig samen. De concurrentie is moordend. Twintig jaar geleden telde Nederland nog zo’n veertig supermarktformules, nu nog maar een stuk of twintig.

Het is, kortom, eten of gegeten worden. En de familie Van Eerd, eigenaar van inmiddels 124 winkels, heeft besloten eens goed toe te tasten getuige het bod van 480 miljoen euro dat ze op tafel legde voor het veel grotere Super de Boer. Die keten telt 302 winkels.

Wie zo’n gedurfde aanval doet op de bestaande orde in supermarktland, hoeft niet vreemd op te kijken van een tegenbod. Dus legde nog geen drie weken later Sperwer, bekend van Plus en Spar, 514 miljoen euro op tafel.

Onduidelijk is wie aan het langste eind zal trekken. De voorwaarden die Sperwer en Jumbo stellen lopen nogal uiteen. Beide partijen hebben tijd nodig om de boeken van Super de Boer te bestuderen. Uiteindelijk is het woord aan de aandeelhouders van Super de Boer, waarbij het Franse supermarktconcern Casino een meerderheidsbelang heeft.

Duidelijk is in ieder geval dat het supermarktlandschap zwaar herverkaveld gaat worden. Wie Super de Boer ook binnen weet te slepen, Sperwer noch Jumbo zullen alle 302 winkels ombouwen. Dat is een te gecompliceerde operatie en het is bovendien onnodig, bijvoorbeeld omdat Jumbo of Sperwer al over een goede winkel ter plaatse beschikken. Daarom zullen veel winkels worden doorverkocht. De eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld bij de biedende partijen.

De strijd om de juiste winkelpanden is vooral een gevecht om concurrentiekracht, om marktaandeel. Wie het grootste marktaandeel heeft, kan de beste kortingen bij fabrikanten bedingen, is de vuistregel in de retail. Jarenlang was Albert Heijn, inmiddels met ruim 31 procent van de markt in handen, onbetwist kampioen. AH heeft weliswaar met Sperwer afgesproken dat het veertig Super de Boer-filialen zal overnemen, maar als Jumbo met de hoofdprijs naar huis gaat, gaat Albert Heijn dat ongetwijfeld voelen.

Zo heeft C1000-moeder Schuitema zich aan de zijde van Jumbo geschaard. Ze gaan samen inkopen. Verder zal C1000 tachtig Super de Boer-winkels van Jumbo overnemen. Als die opzet slaagt, ontstaat een nieuwe inkooporganisatie met een marktaandeel van 25 procent, een forse stap in de richting van Albert Heijn. Daarnaast resteert dan nog de aloude inkooporganisatie Superunie, met vijftien verschillende formules goed voor naar schatting 25 procent.

Maar wat gaat dat betekenen voor de klanten van de huidige Super de Boer-filialen die gewend zijn aan service en kwaliteit? Hun winkel zal dus van naam veranderen. Als dat een Jumbo, Plus of Albert Heijn wordt, betekent dat per saldo niet zoveel, omdat deze winkels een vergelijkbaar assortiment hebben. Dat wordt anders als hun filiaal wordt omgebouwd tot C1000 of een echte discounter – want Aldi en Lidl zullen ongetwijfeld ook toeslaan als winkels doorverkocht moeten worden. Die klanten zullen dan moeten wennen aan een beperkter assortiment. Misschien is de lagere prijs daarbij een troost.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden