Gevaren op de weg, van de weg gehaald

JOB VAN DER PLICHT

Veel toonaangevende automerken moesten al eens bekennen dat ze een fout hadden gemaakt met de productie van een of meer van hun modellen. Er was nooit fraude in het spel zoals nu bij Volkswagen, maar de afgelopen twintig jaar moesten verschillende merken door het stof omdat hun auto's met verborgen gebreken kampten. Ze waren genoodzaakt tientallen miljoenen auto's terug te roepen en de kosten liepen hoog op.

Ford - 2000

Terreinwagens van Ford waren net na de millenniumwisseling een gevaar op de weg. De Ford Explorer veroorzaakte veel ongelukken doordat de banden van de auto het gemakkelijk begaven en zelfs van het wiel afliepen. In totaal vielen 41 doden bij de ongevallen. Ford en bandenproducent Firestone beschuldigden elkaar, wat uitliep op een knallende ruzie. Fire-stone riep 6,5 miljoen banden terug. Ford leed een schade van 500 miljoen dollar. Het concern betaalde schadevergoeding aan nabestaanden van chauffeurs die omkwamen door de slechte banden.

Toyota - 2010

Een gaspedaal dat bleef hangen. Dat deed zich voor in 2010 bij verschillende modellen van Toyota. Miljoenen auto's werden teruggeroepen om het euvel te verhelpen. Bestuurders konden het gaspedaal moeilijker indrukken door slijtage aan het mechanisme. Soms bleef het pedaal zelfs hangen. Ook aan dit mankement werden tientallen dodelijke ongelukken gelieerd. Eerder al bleven gaspedalen van het Japanse autoconcern steken achter loszittende vloermatten. Toyota riep toen ook al miljoenen auto's terug om daar nieuwe vloermatten in aan te brengen.

General Motors - 2014

900 miljoen dollar. Dat bedrag moest General Motors betalen om vervolging te voorkomen. In 2014 bleek dat er al jarenlang problemen waren met het contactslot van Chevrolet, Buick, Cadillac en GMC. Het autoconcern had dat al die tijd verzwegen. Tijdens het rijden kon de motor zomaar afslaan. GM riep tientallen miljoenen auto's terug. De defecte contactsloten zouden hebben geleid tot tientallen dodelijke ongevallen.

Takata-airbags - 2015

In mei van dit jaar kwamen airbags van de Japanse fabrikant Takata in opspraak omdat ze zich te hard openden. Hierdoor schoten metalen scherven naar de inzittenden van de auto. De gevaarlijke airbags zaten in veel grote automerken, waaronder Honda, BMW, Nissan, Chrysler, Subaru, Toyota en in de modellen van General Motors. Zes dodelijke ongevallen in Amerika werden toegeschreven aan de Takata-airbags. In de VS moesten 34 miljoen auto's terug naar de dealer, de grootste terugroepactie in Amerika ooit.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden