Gevallen reclamekoning koopt Hilversums mediabedrijf

Beeld uit een filmpje dat MediaMonks produceerde: in de commercial racen kinderen in een virtuele zandbak. Beeld rv

Het Nederlandse bedrijf MediaMonks, dat uitblinkt in digitale producties, komt in handen van een eigenzinnige Brit.

Het Nederlandse bedrijf MediaMonks, specialist in digitale media, is gekocht door een gevallen reclamekoning, Sir Martin Sorrell. Met de overname zou 300 miljoen euro zijn gemoeid. In de overnamestrijd heeft deze Brit zijn oude werkgever afgetroefd, namelijk WPP, het grootste advertentiebedrijf ter wereld. Na 33 jaar vertrok hij daar in april als topman vanwege een onderzoek naar misstanden.

Met de tweet 'Welcome, Sir Martin!' maakte het Hilversumse MediaMonks het nieuws gisteren bekend. Ze halen met Sorrell (73) een partner in huis die de contacten en de capaciteiten heeft om grote deals te sluiten. Maar ook staat hij sinds uitgebreid onderzoek van de Financial Times bekend als een moeilijke persoonlijkheid die op kantoor een angstcultuur creëerde en geld van de zaak privé gebruikte: voor reizen, etentjes, cadeaus of prostitutiebezoek.

Sorrell was een van de best betaalde topmensen van Groot-Brittannië en zat laatst ook bij het huwelijk van prins Harry in St George's Chapel. Via honderden overnames had hij winkelmandjesproducent WPP omgevormd tot een marketing-imperium met 200.000 werknemers. Huidige waarde: 17 miljard euro. Bedrijven zoals Unilever, Google, Ford en Proctor & Gamble gebruiken de diensten van WPP.

Millennials

Sorrell ontkende de aantijgingen tegen hem, maar verliet WPP toen het onderzoek was afgerond. Al snel richtte hij een concurrent op, S4 Capital. Met steun van de 82-jarige financier Jacob Rothschild verzamelde Sorrell een miljard pond om aankopen te doen. De overname van MediaMonks door S4 Capital moet leiden tot 'het digitale platform van de toekomst', staat in een verklaring. Belangrijk is dat MediaMonks producties maakt die millennials aanspreken. Want de reclamewereld is door Facebook en Google ingrijpend veranderd.

Om diezelfde reden begeerde WPP het dynamische MediaMonks. De reclamegigant draait al een tijd niet lekker, vaste klanten vinden WPP log en traditioneel. Vorige week dreigde WPP al met juridische stappen als Sorrell door zou gaan met zijn pogingen MediaMonks in te lijven. Ze zouden hem zijn toekomstige betalingen van maximaal 20 miljoen pond afnemen als hij de biedingenstrijd zou winnen. WPP verwijt Sorrell contractbreuk, omdat hij informatie gebruikt uit zijn vorige baan. Onder Sorrells leiding zou WPP al maanden aan de overname van MediaMonks hebben gewerkt.

MediaMonks is gewild als trendsettende producent van 'digitale ervaringen'. Ze maken vernieuwende apps, websites en andere creatieve producties voor bedrijven en draaien hun hand niet om voor video in 360 graden of virtual reality. Ze winnen vele prijzen, zoals vorige maand op het Cannes Lions International Festival of Creativity.

Monks

Het bedrijf heeft een omzet van zo'n 110 miljoen euro en is actief in tien landen, met kantoren in New York, Mexico City, São Paolo, Dubai, Singapore en Shanghai. Er werken 750 mensen, die monks worden genoemd. Tot de klanten behoren Adidas, Amazon, Google en Netflix. Aandeelhouders van MediaMonks ontvangen aandelen in S4 Capital en contanten. Het bedrijf is in 2001 opgericht door Wesley ter Haar en Victor Knaap.

De verwachting is dat MediaMonks pas de eerste parel is aan Sorrells nieuwe ketting. Wel is het meteen een felbegeerd, glanzend exemplaar.

Een Audi in de zandbak

In een Audi-reclame liet MediaMonks vorig jaar kinderen autoracen in een zandbak. Eerst creëerden ze het parcours door het echte zand te scheppen en schuiven. Vervolgens scande de computer het zandoppervlak in en maakte daarvan meteen een digitale wereld. Met een virtual reality-bril en een gamestuur raceten de kinderen vervolgens door die zelfgemaakte woestijn.

Een andere productie die veel aandacht trok maakte MediaMonks in 2016 voor een Zweedse educatieve omroep. Volwassenen konden ervaren hoe het is om gepest te worden op school. Door de virtual reality-bril zaten ze opeens in een klaslokaal, als mikpunt van de groep. Ze reageerden emotioneel.

MediaMonks maakt ook reguliere reclames, zoals een animatie waarmee Google de browser Chrome promoot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden