Gestroomlijnde vrouwenstemmen met het Noorse Trio Mediaeval.

'Tien jaar geleden was je een nerd als je volksmuziek of middeleeuwse muziek zong. Mensen dachten dan onmiddellijk dat je had gefaald als operazangeres. Maar tegenwoordig ben je de hipste van het conservatorium.“ Aan het woord is Anna Maria Friman, een van de drie zingende gratiën die zich Trio Mediaeval (Engels uitgesproken) noemen.

Bepaald geen nerds, geen geitenwollen sokken of bebaarde alternativo's: op de bank in de hotelfoyer zitten drie jonge vrouwen uit Oslo. Nou ja: twee dan. Want Lynn Andrea Fuglseth verontschuldigt zich al snel omdat ze zich dringend moet gaan ontfermen over haar zoontje.

Ondertussen roemt Friman de huidige tijd, waarin het voor zangers makkelijker is om gewoon het repertoire te kiezen dat bij ze past. Zonder opgedrongen keuzes vanuit het conservatorium of de concertpraktijk. De laagste stem van het drietal, Torunn üstrem Ossum is meer het stille type en knikt af en toe bevestigend op de tekst van Friman.

Het Noorse Trio Mediaeval is inmiddels bij zijn derde cd aanbeland, die net zoals de vorige twee een opvallende mix laat horen van Franse en Engelse middeleeuwse muziek naast hedendaagse (speciaal voor het ensemble gecomponeerde) stukken en Noorse volksmuziek.

Toen ze het trio negen jaar geleden oprichtten, zo vertelt Friman, deden ze dat vooral omdat het middeleeuwse repertoire zo geschikt bleek voor vrouwenstemmen. Van andere ensembles wisten ze hoegenaamd niets, hoewel hun 'opgeschoonde', zuivere klank sterk doet denken aan die van het Hilliard Ensemble, maar dan een paar octaven hoger. ,,We zijn gewoon gaan zingen op de manier waarop we nog steeds zingen“, werpt Friman tegen. ,,Na een paar jaar thuis repeteren besloten we naar de zomercursussen van het Hilliard Ensemble te gaan. Daar kregen we voor het eerst feedback. Dat was belangrijk voor ons. We bleken op de goede weg te zitten. Ossum vult aan: ,,Tot dan toe deden we het eigenlijk voor de lol, maar door het Hilliard Ensemble wisten we dat we door moesten gaan.“ Anna weer: ,,Onze stemmen zijn intussen volwassener geworden, maar we hebben nog steeds dezelfde sound.“

En dat strakke, hoge geluid spreekt ook hedendaagse componisten aan, zo blijkt bijvoorbeeld uit het multimediale concert met het Duitse instrumentale ensemble MusikFabrik, waarvoor het trio op de dag van het interview naar Amsterdam reisde.

Ossum vertelt dat de nieuwe muziek aanvankelijk net zo toevallig tot het trio is gekomen als het succes dat de drie na de ontdekking door het Hilliard Ensemble genieten. ,,Componist Ivan Moody vroeg ons tijdens onze eerste zomercursus of hij een stuk voor ons mocht schrijven. Dat werd 'Words Of the Angel', dat op onze eerste cd staat.“

Die eerste cd, zo legt Friman weer uit, is opgebouwd rond de vroege meerstemmige 'Mis van Tournai', met daaromheen Engelse motetten en het titelwerk van Moody. De tweede cd, 'Soir dit-elle', is als het ware een spiegel van de eerste: een Engelse mis van Leonel Power, gelardeerd met hedendaagse stukken.

,,'Stella Maris', onze derde cd, is eigenlijk een logisch vervolg op de eerste twee“, vervolgt Friman. ,,De Koreaanse componiste Sungji Hong, die net zoals ik in York studeerde, had al eens een stuk voor mij geschreven.

Toen ze het trio hoorde, besloot ze een hedendaagse concert-mis voor ons te schrijven.“ Die 'Missa Lumen de Lumine' zoals Hongs werk heet, werd de hoofdmoot van de nieuwe cd, omgeven door middeleeuwse Engelse en Franse sacrale werken.

Het gekke is dat Hongs mis niet eens zoveel lijkt te verschillen van de middeleeuwse klanken. Maar dat is bedriegelijk, aldus Friman: ,,Hong is ritmisch veel moeilijker en vocaal veeleisender door het enorme stembereik dat ze gebruikt. Ik durf rustig te zeggen dat 'Missa Lumen de Lumine' het moeilijkste stuk is dat we ooit hebben gezongen.“

Zo klinkt het in ieder geval niet op de cd, die weer een toonbeeld is van gestroomlijnde vrouwenstemmen. Wie Trio Mediaeval na afgelopen maand live in Nederland wil horen, moet nog even geduld hebben, maar wordt dan wel beloond: het gezelschap opent zijn tienjarige jubileum volgend jaar in de serie van het Netwerk Oude Muziek. Friman en Ossum: ,,We verheugen ons nu al op die mooie kerkjes en kastelen in Nederland!“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden