Gesprekken over no-showbeleid met KLM vastgelopen; rechtszaak volgt

Beeld ANP

De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen KLM nu de gesprekken over het zogeheten no-showbeleid zijn vastgelopen. Volgens de bond jaagt de luchtvaartmaatschappij reizigers onrechtmatig op kosten door vliegtickets ongeldig te maken als iemand op één traject verstek laat gaan.

Als een reiziger bijvoorbeeld een retourvlucht boekt en de heenreis een paar dagen uitstelt wegens ziekte, kan de luchtvaartmaatschappij ook het ticket voor de terugvlucht ongeldig verklaren. Wie daar toch nog gebruik van wil maken, moet extra kosten betalen. Ook bij overstappen of rondreizen met diverse vluchten kan het overslaan van een onderdeel leiden tot forse extra kosten.

Oneerlijk, oordeelt de Consumentenbond. ,,Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald’’, zegt directeur Bart Combée. ,,Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.’’

Een gesprek met de KLM leverde niets op. Daarom gaat de bond nu via de rechter proberen de voorwaarden van KLM op dit punt nietig te verklaren. Het liefst ziet de Consumentenbond een Europees verbod op no-showclausules, die ook andere luchtvaartmaatschappijen hanteren. Ook andere Europese consumentenorganisaties spannen zich in om no-showvoorwaarden af te schaffen bij bedrijven als British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin.

Flinke kosten 

Waarom dan alleen KLM voor de rechter dagen? Omdat het een nationale luchtvaartmaatschappij is, zei een woordvoerder van de Consumentenbond eerder aan Trouw. Maar nog veel belangrijker: omdat de aanpak van KLM het meest venijnig is. “Sommige luchtvaartmaatschappijen geven hun klanten de mogelijkheid om tot 24 uur van tevoren aan te geven dat ze hun vlucht niet gaan halen. Van de terugreis of andere geboekte vervolgvluchten kunnen ze dan kosteloos gebruikmaken. KLM kent die mogelijkheid niet. Er zijn direct kosten aan verbonden.”

En flinke ook, ontdekte de Consumentenbond. Wie een vlucht naar Corsica of Frankrijk mist, via een omweg toch de eindbestemming bereikt en met KLM weer naar huis wil vliegen, moest 125 euro extra neertellen. Voor andere Europese vluchten zijn de kosten met 250 euro al twee keer zo hoog. En wiens bestemming zich aan de andere kant van de oceaan bevindt, kan rekenen op 1500 euro extra. Voor Business Classreizigers geldt zelfs een rekening van 3000 euro.

Lees ook:

Consumentenbond wil KLM voor de rechter slepen no-showbeleid

De Consumentenbond sleept KLM morgen waarschijnlijk voor de rechter. Ongehoord en onrechtmatig, noemt de consumentenorganisatie het beleid van de luchtvaartmaatschappij.

De vliegtuigen van KLM zitten voller dan ooit tevoren

Waar Air France de gevolgen van een golf van stakingen voelt, groeit KLM gestaag door.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden