Gesjoemel met bestelbonnen in een klassieke tragedie

A l'Origine
Regie: Xavier Giannoli. Met François Cluzet, Emmanuelle Devos en Gérard Depardieu. In 4 bioscopen.

'A l'origine' is gebaseerd op het fantastische, waargebeurde verhaal van de Franse oplichter Philippe Berre die zich in 1997 in een kleine gemeente in Noord-Frankrijk uitgaf als de werfleider van een grote bouwfirma, en met het binnenstromende geld een stuk snelweg uit de grond stampte. Zomaar, 'in the middle of nowhere'.

François Cluzet speelt de kleine ritselaar in bouwmaterialen met een prachtige, ingehouden allure, een beetje als een Franse Dustin Hoffman. Als hij op een dag, tijdens een van zijn omzwervingen, door de bewoners van een kleine gemeente wordt aangezien voor de projectmanager die eindelijk de snelweg komt voltooien die hen zal verbinden met de buitenwereld, stribbelt hij niet tegen. Sterker nog, hij voegt zich geheel naar de rol die hem wordt toegeschreven. Al snel wordt hij beschouwd als de redder die de economie in de regio weer aan de praat zal krijgen. Van alle kanten wordt hem geld toegestopt. Hij ontvangt subsidie van de gemeente, smeergeld van lokale aannemers en vlotte leningen bij de bank. Opeens staat er een bedrijf met werknemers, en met lamellen en faxen. Er komen bestelbonnen, logo's en stempels. De mooie vrouwelijke burgemeester begint te flirten.

De Franse regisseur Xavier Giannoli filmt het als een indrukwekkende, sociaal-realistische fabel waarin de spanning rond de man en zijn motieven zorgvuldig wordt opgebouwd. We zien een loner die opeens het middelpunt is van een gemeenschap, en zichtbaar opleeft. De mensen zijn ervan overtuigd dat hij werkgelegenheid en voorspoed komt brengen, en omdat hij ze niet wil teleurstellen, speelt hij het spel mee, tot hij niet meer terug kan. De mensen zien in hem een redder, een verlosser, waardoor het verhaal ook prachtige religieuze dimensies krijgt.

'A l'Origine' groeit uit tot een mooi gelaagd drama, dat zowel zicht biedt op de wereld van het Franse kamermeisje dat haar levensonderhoud bijelkaar moet schrapen, als op de grote frauduleuze bouwwereld waarin gesjoemel met bestelbonnen en leveranciers aan de orde van de dag is. De film stevent daarbij af op een klassieke tragedie, waarin de graafmachines als woeste monsters tekeergaan, terwijl de fictieve werkgever en de fictieve werknemers toekijken. Je zou je op dit moment, terwijl de gevolgen van de economische crisis overal voelbaar worden, geen mooiere film over het belang van werk kunnen voorstellen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden