Gescheiden weghelften op alle provinciale wegen in Zeeland

Provincie wil aantal verkeersslachtoffers drastisch verlagen

Zeeland wil als eerste provincie op grote schaal de weghelften van provinciale wegen gaan scheiden met vangrails en middenbermen. Het aantal verkeersslachtoffers moet door die aanpassingen omlaag.

"Eén keer per jaar is hier een bijeenkomst voor nabestaanden en slachtoffers. Ik kan u vertellen: dat zijn zeer aangrijpende verhalen", motiveert de Zeeuwse gedeputeerde Kees van Beveren (CDA, infrastructuur) zijn plan van aanpak voor de provinciale wegen.

Landelijk staan provinciale wegen bekend als gevaarlijk: 40 procent van alle verkeersdoden valt hier. De kans om op een 80-kilometerweg te verongelukken, is vier keer hoger dan op de snelweg.

Snelwegen zijn er in het dunbevolkte Zeeland nauwelijks. Het aantal kilometers aan provinciale wegen is er des te hoger: in totaal 400. Volgens Van Beveren daalt het aantal verkeersslachtoffers hierdoor al jaren niet meer. Het aantal gewonden stijgt in Zeeland sinds 2006.

Het provinciebestuur wil het scheiden van weghelften betalen uit het dividend van de Zeeuwse energiemaatschappij Delta. De provincie ontvangt hiervan als grootaandeelhouder jaarlijks tientallen miljoenen. De meeste kosten gaan zitten in de aankoop van grond, omdat het scheiden van rijstroken bredere wegen vergt. Hoeveel geld nodig is, kan Van Beveren niet zeggen.

De operatie begint volgend jaar en wordt gecombineerd met onderhoud. "Maar als blijkt dat op bepaalde wegen erg vaak ongelukken gebeuren, dan gaan die eerder op de schop. Liever nog vandaag dan morgen." Onderzoek moet uitwijzen om welke wegen dat gaat.

Zeeland weet de ANWB achter zich. De belangenvereniging is 'sterk voorstander' van het plan. In heel Nederland brengt de ANWB op dit moment in kaart welke provinciale wegen gevaarlijk zijn. In juni volgen de eerste resultaten, te beginnen met Gelderland en Overijssel.

De ANWB is wel bang voor 'de psyche van de automobilist' wanneer die niet meer kan inhalen. "Het is inderdaad irritant als je honderd mag en achter een vrachtwagen rijdt", reageert gedeputeerde Van Beveren. "Maar dat is het wel waard als het aantal slachtoffers hierdoor daalt."

Incidenteel werken provincies al met gescheiden rijbanen. Maar het aantal voorbeelden is klein. De SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, kent er maar vier: de N222 bij Naaldwijk, de N470 bij Zoetermeer, de N57 bij Brielle en de N50 bij Zwolle.

Het gros van de provinciale wegen is de afgelopen vijftien jaar slechts uitgerust met twee witte strepen, aangevuld met groene verf wanneer honderd de snelheidslimiet is. Deze 'dubbele asstrepen' vormen een compromis uit de jaren negentig. Provincies stelden toen al voor om weghelften te scheiden, maar het eerste paarse kabinet vond dat te duur. Extra geld voor infrastructuur is toen onder meer besteed aan de Hogesnelheidslijn en de Betuweroute. Om provincies niet met lege handen te laten staan, kwam er wel geld vrij voor het aanbrengen van die dubbele strepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden