Geruchtmakende Scientology-docu 'te riskant' voor Britse tv

Een jonge David Miscavige, leider van Scientology. Fragment uit 'Going Clear'.Beeld HBO

De veelbesproken documentaire 'Going Clear' over de scherpe randjes van de Scientology Kerk is voorlopig niet te zien in het Verenigd Koninkrijk. Televisiezender Sky riskeert een smaadzaak als ze hem toch uitzendt.

'Going Clear', een verfilming van een gelijknamig boek uit 2013, verhaalt onder meer over het bewind dat leider David Miscavige voert. Personeel dat de organisatie de rug toekeert, riskeert volgens de docu een klopjacht. Uittreders worden gevolgd en gesommeerd om terug te keren.

Ook zou een aantal ongehoorzame stafleden lange tijd gevangen zijn gehouden in een soort kampgebouw. Daar zouden ze bespoten zijn met water en een pak slaag hebben gekregen. Verder hebben Scientologen volgens de documentaire overheidsdiensten geïnfiltreerd, in een poging om gerechtelijke onderzoeken naar de organisatie te smoren. Ondertussen zou Scientology erop gebrand zijn om zo veel mogelijk aan aanhangers te verdienen. De Kerk ontkent alle aantijgingen en spreekt van 'eenzijdige, bekrompen propaganda gebaseerd op onwaarheden'.

Going Clear ging eind vorige maand in première op de Amerikaanse betaalzender HBO. Het werd de best bekeken première van een HBO-docu dusver. Inmiddels hebben 5,5 miljoen hem gezien. Dat de Britse uitzending niet voorlopig niet doorgaat, heeft volgens The Observer te maken met de smaadwetten in de delen van het Verenigd Koninkrijk. Sky zendt behalve in Engeland ook uit in Noord-Ierland, en daar gelden strenge regels voor smaad.

Zender zou moeten aantonen dat docu geen smaad is
Wie er in Noord-Ierland van wordt beschuldigd dat hij de reputatie van een persoon of een organisatie probeert kapot te maken, moet zelf aantonen dat hij onschuldig is. In vrijwel alle landen is het andersom: daar ligt de bewijslast bij de aanklager.

Engeland had tot voor kort een vergelijkbare wet. Die is inmiddels hervormd, maar daar heeft Sky weinig aan: diens uitzendingen zijn te zien in zowel Engeland als Noord-Ierland. Sky wil bevestigen noch ontkennen dat de zender de uitzending heeft afgeblazen om juridische redenen.

Het boek waarop de documentaire gebaseerd werd ook vlak voor publicatie teruggetrokken. Uitgever Transworld had van zijn advocaten te horen gekregen dat het boek 'niet robuust genoeg was voor de markt van het Verenigd Koninkrijk'. De VPRO heeft inmiddels bekendgemaakt dat ze 'Going Clear' op 19 mei uitzendt op NPO2.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden