Germanwings betaalt nabestaanden alvast

Co-piloot verzweeg depressie. Debat over psychische controle vliegeniers barst los.

De Duitse vliegmaatschappij Germanwings keert per slachtoffer van de crash onmiddellijk 50.000 euro uit. Dit geld is alleen bedoeld als tegemoetkoming in de onkosten die nabestaanden maken, bijvoorbeeld bij hun reis naar het rampgebied in de Franse Alpen. Het bedrag staat los van de schadevergoeding die Germanwings later nog zal betalen vanwege de verantwoordelijkheid die ze voor de ramp draagt.

De totale som kan voor het bedrijf flink oplopen. Officieel geldt per slachtoffer een maximale vergoeding van 143.000 euro, zo is vastgelegd in het zogeheten Verdrag van Montreal. Maar in de praktijk gaan vliegmaatschappijen daar uit compassie en coulance vaak overheen. De bijzondere achtergrond van het ongeluk geeft daar ditmaal wellicht extra reden toe.

Zoals geluidsopnames uit de cockpit duidelijk hebben gemaakt, is de ramp veroorzaakt doordat de co-piloot, de 27-jarige Andreas Lubitz, het toestel moedwillig tegen een rotswand liet vliegen. Hij hield zijn collega, een ervaren piloot, buiten de deur nadat die de cockpit even had verlaten.

Het gedrag van Lubitz valt hoogstwaarschijnlijk te verklaren uit ernstige psychiatrische problematiek. In 2009 moest hij zijn vliegopleiding al eens onderbreken toen hij wegens een depressie werd opgenomen. Dit jaar kwamen de klachten terug, suggereren Franse en Duitse kranten. De media melden onder meer dat er bij een huiszoeking in Lubitz' woning antidepressiva zijn gevonden. Daarnaast werden er verscheurde ziektebriefjes aangetroffen waar op zou staan dat Lubitz' tussen 16 en 29 maart absoluut niet mocht werken vanwege zijn neerslachtigheid. Dit hield hij kennelijk voor zijn werkgever verborgen. Duitse aanklagers kwamen gisteren met een vergelijkbaar verhaal.

De psychiatrische tragiek achter het ongeluk heeft geleid tot een debat over de vraag of de controle op psychische klachten bij vliegeniers voldoende is.

Daarnaast discussiëren vliegmaatschappijen volop over de vraag of het raadzaam is om de constante aanwezigheid van twee personen in de cockpit verplicht te stellen. In de Verenigde Staten en bij sommige Europese maatschappijen bestond die richtlijn al, maar steeds meer directies gaan er nu toe over. Ook Lufthansa besloot gisteren per direct tot verplichte duo's in de cockpit. De maatregel geldt ook voor alle dochtermaatschappijen, waaronder Germanwings.

Transavia stapt eveneens per direct op de twee-mansregel over, en KLM doet dat 'zo snel mogelijk', na een dringend advies dat het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart EASA gisteren gaf. De aanpassing zal ook gelden voor de Franse partner van KLM, Air France.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden