Gergjev-feest zet met vuurwerk in muziek

ROTTERDAM - Met een uiterst bescheiden tikje op de gong opende dirigent Valery Gergjev donderdagavond in een matig bezette Doelenzaal het tweede Gergjev Festival dat tot 26 september zal duren. Dat tikje betekende gelijk de enige muzikale bijdrage van de maestro aan deze openingsavond, maar hij komt de komende dagen nog veelvuldig aan bod. Vanavond al dirigeert hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in werken van Bartòk en Ravel en zondagmiddag zet hij de reeks voorstellingen van Salomé van Richard Strauss voort.

Het openingsschot van het festival was meteen raak. Percussive Rotterdam zorgde voor een spektakel van jewelste compleet met heus vuurwerk. Horen en zien verging je maar de zaal stond gelijk op z'n kop. Aan afwisseling op deze avond geen gebrek. De leden van de RPHO Brass Society, een voortreffelijk gelegenheidsensemble, zette onder leiding van George Wiegel met de filmmuziek 'The Spitfire' van Walton een staaltje blaaswerk neer om U tegen te zeggen. Wiegel leidde ook de Brass Band Rijnmond in de ouverture 'Le carnaval romain' van Berlioz. Een enkele uitglijder deed niets af van het enthousiasme waarmee dit werk werd gepresenteerd.

Als een concertzaal een orgel rijk is dan moet dat orgel bij zo'n gelegenheid als donderdagavond ook klinken. Van de drie componisten die de kern van het festival vormen: Liszt, Berlioz en Wagner, koos organist Leo van Doeselaar Liszt met zijn imposante Prelude en fuga over B-A-C-H. Een magistrale verklanking. Van Doeselaar bediende zich van een kleurrijke registratie en leek aan de klankmogelijkheden van het orgel nauwelijks genoeg te hebben.

Jurjen Hempel was dirigent in een uitvoering van Mozarts Divertimento in D, KV 136 staande gespeeld door de leden van de RPHO String Society. Het andante klonk een tikkeltje saai maar in de hoekdelen werd Mozart glanzend gepresenteerd. Voor het slot van het eerste programmadeel zette Igor Roma zich achter de vleugel. Roma is een uitstekend pianist maar voor de Liszts arrangementen van liederen van Schubert en van fragmenten uit 'Simone Boccanegra' miste hij de nodige uitstraling.

Na de pauze was het een kwestie van kiezen of delen: òf in de grote zaal kijken naar de documentaire 'Valery Gergjev en de Scytische Suite' òf in de Doelenhal luisteren naar kamermuziek. Het eerste Gergjev-festival werd vorig jaar door Gergiev geopend met de Scytische Suite van Prokofjev. Bij de voorbereidingen voor deze uitvoering was een cameraploeg van de NPS aanwezig. Die legde vast hoe de dirigent met het orkest werkte. Ook de concertuitvoering werd opgenomen. Omdat deze documentaire maandag om 20.30 uur op Nederland 3 wordt uitgezonden, koos ik voor de hal.

Herrie

De optreden daar van Kees Hülsmann (concertmeester van het RPHO), celliste Mariëtte Landheer en klaveciniste Dominique Citroen was bepaald geen succes. Het was ongelukkig spelen in een ruimte vol herrie en geroezemoes. Geen wonder dat de uitvoerenden zich in de Duivelstrillersonate van Tartini niet optimaal konden concentreren. Er ging dan ook nog wel eens wat mis.

Trompettist Simon Wierenga en pianist Sittig hadden het een stuk makkelijker met hun virtuoze 'Variaties Carnaval de Venise' van Arban. Wieringa schetterde er lustig op los, perste de hoogste tonen uit zijn instrument en dwong daarmee zelfs de vervelendste kletskous tot zwijgen. Het tweede Gergjev Festival is geopend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden