Review

Gerassimez imponeert met expressief spel

Finale-avond van het TROMP Concours, za 20/11 in Muziekgebouw Frits Philips, Eindhoven.

In zijn veertigjarige bestaan heeft het TROMP festival een aantal metamorfoses ondergaan – al is ’aanscherpingen’ misschien een beter woord. Aanvankelijk was het een festival en concours voor de Benelux, voor jonge bespelers van allerlei instrumenten. Na de dood van de oprichter Theo Tromp in 1984 besloot het tweejaarlijkse evenement zijn internationale bereik te vergroten tot de hele wereld, sinds 2004 concentreerde het zich op strijkkwartetten en slagwerk.

En dat allemaal om in de twintigste editie afgelopen week de laatste verandering te ondergaan: TROMP Percussion Eindhoven is louter nog een slagwerkfestival en –concours. Voor die groep instrumentalisten zijn er in de rest van de wereld niet zo veel mogelijkheden om zich te meten en te bewijzen. Het aantal aanmeldingen voor het concours was dit jaar dan ook overweldigend, vertelde juryvoorzitter Lucas Vis zaterdag in het pas geleden opgeknapte Muziekgebouw Frits Philips.

Het niveau was zaterdag trouwens ook niet flauw. De drie finalisten Alexej Gerassimez (Duitsland), Vassilena Serafimova (Bulgarije) en Mike Truesdell (USA) speelden alle drie de wereldpremière van ’Mojave’, het übervirtuoze marimbaconcert dat de Amerikaanse componist Michael Torke speciaal voor het concours componeerde. Daarnaast voerden de finalisten een solowerk naar keuze uit.

Met ’Mojave’ componeerde Torke een loungy werk, met een orkestpartij als de warme woestijnwind tijdens een autorit door het gebied uit de titel. De warmglanzende orkestklanken onder leiding van Hans Leenders waren een soepele begeleiding voor zeer ritmische marimba, die als een limousine voor het orkest geparkeerd stond. Videokunstenaar Jaap Drupsteen had er bewegend beeld bij gemaakt, een tot lijnen teruggebracht woestijnpanorama dat bij iedere finalist in andere kleurstellingen voorbijtrok.

Concourswinnaar Alexej Gerassimez overtuigde niet alleen publiek, pers- en vakjury (TROMP heeft altijd veel prijzen te vergeven), maar tilde in zijn uitvoering van ’Mojave’ ook het orkest boven zichzelf uit door zijn expressieve spel. Hij was bovendien de enige die Torke’s werk uit het hoofd speelde, in een buitengewoon sterke interpretatie. Binnen de bovenmenselijk snelle solopartij vond hij genoeg ruimte om het orkest aan te sporen, te luisteren naar lijnen van anderen – en om reliëf aan te brengen in de klinkende Amerikaanse highway bij zonsondergang.

En podiumpersoonlijkheid Gerassimez toonde ook nog eens lef met de keuze voor zijn vrije werk in de finale. ’Asrenturas’ heette dat stuk: zelf gecomponeerd en voor slechts één enkele snaredrum. Maar dan wel zó circusachtig virtuoos bespeeld dat je mond er van open viel.

De jury had niet heel lang nodig om hem tot winnaar uit te roepen van deze editie van TROMP Percussion Eindhoven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden