Genieten van femmes fatales en falende verleidsters

De klassieke verleidingsscÿne van Anita Ekberg in ¿La Dolce Vita¿. (Trouw) Beeld
De klassieke verleidingsscÿne van Anita Ekberg in ¿La Dolce Vita¿. (Trouw)

Wie zich wil bekwamen in de kunst van het verleiden, kan in het museumweekend van 4 en 5 april terecht in het Filmmuseum Amsterdam. Daar staat dan een groot bed waarboven op het plafond korte liefdesfilms worden geprojecteerd, én er draait een doorlopende compilatie van beroemde verleidingsscènes uit de filmgeschiedenis.

Van Anne Bancroft (’Would you like me to seduce you?’), die de van angst verstijfde Dustin Hoffman het bed in lokt in ’The Graduate’ (1967), tot aan de piepjonge Leonardo DiCaprio, die door de goudvissen in het aquarium heen lonkt naar Claire Danes in ’Romeo + Juliet’ (1997). Of de bijna middelbare, bloeiende Meryl Streep die verlegen aan haar haren frummelt en haar zomerjurk nog eens recht trekt alvorens Clint Eastwood op zijn oude, dunne lippen te kussen in ’The Bridges of Madison County’ (1995).

Heerlijk, zo’n schakering van schuchterheid en schitterogen. Het Filmmuseum selecteerde vooral succesvolle verleidingsscènes (Anita Ekberg in de fontein in ’La Dolce Vita’!), wat jammer is, omdat de filmgeschiedenis naast ’femmes fatales’ die de verleiding aan hun half geopende lippen hebben hangen, ook tal van falende verleidsters kent, die zeker zo vrolijk stemmen.

Zo is een van mijn favorieten de helaas al lang weer vergeten maar nooit overtroffen striptease van Miranda Otto in de Australische film ’Love Serenade’ (1996). Op de zwoele soul van Barry White verstrikt raken in je maillot, en uit de maat met het hoofd blijven hangen in je witte onderhemd, staat toch dichterbij de doorsnee-toeschouwer dan de elegante zwaaien en hoge tonen van Nicole Kidman aan het trapezerek in ’Moulin Rouge’ (2001, wel opgenomen in de compilatie).

Voor acteurs, zeker de vrouwen, is het verleiden een tweede natuur, een beroepsdeformatie, ook aan de orde bij het aardappelen schillen of geld tellen. Superieure verleidsters als Nicole Kidman en Grace Kelly (doet mee met ’To Catch a thief’) kunnen het lonken gewoon niet laten. Carice van Houten is er ook zo een; zij het altijd met knipoog en daarom des te verleidelijker. Zij als cadeautje (’is er ook iemand die dit cadeautje vanavond gaat uitpakken?’) in ’Alles is liefde’ had eigenlijk niet mogen ontbreken.

Wel opgenomen is de hulpelozere Bridget Jones. Ik hoop de scène waarin Jones voor haar klerenkast aarzelt tussen de buik en billen

ondersteunende beige onderbroek (’vergroot de kans op seks’) of de string in tijgerprint (’beter als het er echt van komt’).

Het soort pragmatische houding waar je als amateur aardig van opknapt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden