General Motors weer trots: 'Drive my car'

amsterdam – General Motors lijkt dezer dagen weer de trots van de Amerikanen. Onder luid gejoel van handelaren keerde de autofabrikant donderdag terug op Wall Street en directeur Daniel Akerson reed met een cabrio de straat in.

Ruim 20 miljard dollar heeft de beursgang opgeleverd. Een deel daarvan, 12 miljard, vloeit terug naar de schatkist van de Amerikaanse overheid. De overheid die het concern eerder van de ondergang redde, was voor 61 procent eigenaar en blijft de grootste aandeelhouder met 36 procent.

Iets meer dan achttien maanden geleden verkeerde de bevolking in de staat Michigan in een diepe shock omdat het schijnbaar onmogelijke gebeurde: hun machtige GM moest uitstel van betaling aanvragen. De economische crisis, ingeluid door problemen op de hypotheekmarkt en in de bankensector, leidde tot een drastische daling van de autoverkoop. GM raakte in nood, en werd uiteindelijk in leven gehouden met een kapitaalinjectie van 50 miljard dollar door de Amerikaanse overheid. De directie werd vervangen en het bedrijf kreeg de bijnaam Government Motors.

Voor Michigan was de instorting van GM in juni 2009 een trauma. Vier fabrieken in Detroit en omgeving gingen dicht en duizenden werknemers verloren hun baan. In de plaats Lansing waar in de jaren zeventig 20.000 mensen voor GM werkten, heeft de fabrikant nu nog maar 6000 mensen in dienst. In Flint, waar GM meer dan honderd jaar geleden ontstond, zakte het aantal werknemers van 80.000 naar 6000. En in Pontiac werken nu nog een paar honderd mensen voor het concern, twee decennia geleden waren dat er 20.000. Een aantal merken, waaronder het beroemde Pontiac, verdween.

De werknemers die nog voor het concern in touw zijn verdienen minder dan voorheen. Een maand geleden ging de vakbond akkoord met de halvering van de lonen van een deel van de werknemers bij een fabriek in de buurt van Detroit. Zij verdienen nu 15 dollar per uur.

Ook buiten de Verenigde Staten heeft de crisis bij GM sporen achtergelaten. In Duitsland werd gereorganiseerd bij vestigingen van dochterbedrijf Opel. In Antwerpen worden al 85 jaar Opels gemaakt, en de fabriek daar, waar 1300 mensen werken, staat op de nominatie om gesloten te worden. Eerder vertrokken al 1250 mensen met een afvloeiingsregeling bij het Antwerpse bedrijf.

De schulden van het concern werden achtergelaten in een failliet bedrijf en in een nieuw GM kwamen de onderdelen met toekomstperspectief terecht. Het nieuwe GM is fors kleiner geworden, maar maakt weer winst. Terwijl in de zwarte dagen per auto 4000 dollar verlies werd geleden is er nu 2000 dollar winst. De schuldenlast is verminderd van 46 miljard dollar naar 8 miljard. Het gevolg van het herstel was dat er de afgelopen dagen een ware run ontstond op de uit te geven aandelen. De koers van GM steeg na de herintroductie van 33 dollar naar 34,19.

In september 2008 vierde General Motors feest in het gigantische atrium op het hoofdkwartier omdat het bedrijf honderd jaar bestond. Twee maanden later reisde directeur Rick Wagoner naar Washington om bij het Congres te vragen om financiële steun. Het bedrijf stond aan de rand van de afgrond en Wagoner werd door Obama de laan uit gestuurd. Donderdag, bij de herintroductie op Wall Street, was het opnieuw feest in het atrium. Met begeleiding van muziek van de Beatles (’Drive my car’).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden