Gemeente Rotterdam in zaken/Kleine containeroverslagbedrijven bang voor belangenverstrengeling

ROTTERDAM - De gemeenteraad van Rotterdam stemt vandaag naar alle waarschijnlijkheid in met het voorstel van b. en w. een belang van 30 procent te nemen in het containeroverslagbedrijf ECT. Het gemeentelijk havenbedrijf krijgt daardoor een opmerkelijke dubbelrol: beheerder van de Rotterdamse haven én ondernemer.

Het risico van belangenverstrengeling ligt levensgroot op de loer, vrezen de kleinere containeroverslagbedrijven in de Rotterdamse haven. Ook gemeenteraadsleden zijn beducht dat de neutraliteit in het geding is als het gemeentelijk havenbedrijf straks twee petten draagt. Het college van b. en w. is zich eveneens bewust van dit risico, maar volgens havenwethouder Hans Simons zal het college de raadsleden op dit punt 'maximaal' tegemoet komen, beloofde hij gisteren in de gemeenteraadscommissie voor haven en economische zaken. “Elke indruk dat de neutraliteit wordt geschonden, moet tot nihil worden gereduceerd.”

Simons beloofde verder dat de raadsleden, ondanks de overvolle agenda, vandaag ruimschoots de gelegenheid krijgen om te debatteren over deze kwestie. De meeste gemeenteraadsleden voelen zich overvallen. Pas twee weken geleden kregen ze te horen dat de gemeente Rotterdam 'in zaken' gaat. Waar overal sprake is van een terugtredende overheid, besluiten b. en w. van Rotterdam precies het tegenovergestelde te doen.

Dat is een puur pragmatische keuze geweest. B en W hebben geen principiële voorkeur voor deelname in een particulier bedrijf. Het belang van de Rotterdamse haven heeft de doorslag gegeven, aldus Simons die tevens loco-burgemeester is sinds het vertrek van Bram Peper. Rotterdam heeft dit ook niet zelf gezócht, maar is benaderd door het Hongkongse concern Hutchison Whampoa, dat - bij gebrek aan belangstelling van Nederlandse investeerders - 50 procent van de aandelen van ECT wil kopen. De huidige eigenaren, Pakhoed, Internatio Müller, Nedlloyd (elk ruim 30 procent) en de NS (ruim 8 procent) willen al drie jaar af van hun ECT-aandelen, omdat ze dringend behoefte hebben aan geld. Ook vinden ze het rendement te laag.

Hutchison Whampoa is niet de eerste de beste. Het bedrijf exploiteert ongeveer vijftien containerterminals in Azië, Europa en Amerika en heeft een aandeel van tien procent in de mondiale containeroverslag. Met ECT, het grootste containeroverslagbedrijf in West-Europa, wil Hutchison zijn positie in Europa versterken. Het concern heeft contact gezocht met het havenbedrijf vanwege de grote betrokkenheid die de gemeente heeft bij ECT. Rotterdam heeft de afgelopen jaren al bijna 500 miljoen gulden geïnvesteerd in faciliteiten voor ECT. De komende jaren komt daar nog een half miljard bij voor de aanleg van nieuwe terminals voor containerrederijen op de Maasvlakte. Hutchison zal meewerken aan dit project. Voor de Rotterdamse haven en economie is ECT van zo'n groot belang, dat het gemeentebestuur alleen om die reden al graag een vinger in de pap wil houden. Daar komt bij dat het ook tot de strategie van Hutchison hoort om samen te werken met locale autoriteiten.

Met een belang van 30 procent denkt de gemeente voldoende invloed te kunnen uitoefenen op essentiële strategische beslissingen, zoals de verbindingen met het achterland. Hutchison wil ECT op dit punt ook versterken, vertelde Simons gisteren. “Dat draagt weer bij tot de ontwikkeling van de haven als geheel.” Maar gevraagd naar de concrete plannen van Hutchison, deed de wethouder er het zwijgen toe, althans tijdens het openbare deel van de vergadering. De raadsleden zijn daarover wel vertrouwelijk geïnformeerd.

Niet bekend

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden