Gelukkig  op een klein festival

Dit festivalseizoen geen trek in de enorme drukte en alle bijkomend ongemak? Zoek dan je heil bij de veel intiemere boutique-festivals.

Bemodderd maar voldaan keerden we die grauwe zondagnamiddag terug van het Festival d'Amis. Het tweedaagse evenement op de Vurense camping de Lievelinge, georganiseerd door vrienden voor vrienden, had zijn naam eer aan gedaan.

Ondanks de regen en voor eind mei extreem lage temperaturen, was de sfeer onder de zeshonderd festivalgangers 'tropisch' geweest. Geen gedrang bij de muziekacts, veel vrolijke kinderactiviteiten en kampvuren om uitgebreid bij te praten met lang niet geziene bekenden. Daarbij was er gratis drank plus een voor festivalbegrippen verfijnde keuken.

Ook Jelleke Meijer, een van de zes onbezoldigde organisatoren, kijkt tevreden terug op de tweede editie van het Festival d'Amis; een vervolg op haar huwelijksfeest het Festival d'Amour, dat vier jaar geleden eveneens op de Vurense camping werd gehouden. Meijer: "Dat feest met tweehonderd gasten was zo'n succes dat we besloten ermee door te gaan. Het is heel leuk om iets te organiseren waarvan de mensen om je heen blij worden. Tijdens zo'n meerdaags kleinschalig festival heeft iedereen de tijd elkaar te herontdekken."

Wie dit festivalseizoen niets voelt voor grote namen als Lowlands, dat al gauw 60.000 bezoekers trekt, moet zijn heil zoeken in het almaar uitdijende aanbod van kleine, intieme festivals waar hooguit zo'n zesduizend fijnproevers van de partij zijn. Zo staat ook dit jaar Hongerige Wolf weer op het programma. Dit culturele festival, dat plaatsvindt in het gelijknamige gehucht in Noordoost-Groningen, beleeft het laatste weekend van juli zijn derde editie.

De Amsterdamse organisator Ruth Weites, in het dagelijks leven journalist bij het 'Jeugdjournaal', bedacht twee jaar geleden dat ze haar verjaardag weer eens wilde vieren in het zeventig inwoners tellende plaatsje waar ze opgroeide. Vervolgens leek het haar een nóg beter idee Hongerige Wolf met een festival op de kaart te zetten, dat minidorp waar een mix van lokalen en kunstenaars resideert. Weites: "Zo kon ik de buitenwacht laten zien waar ik vandaan kom. En dat in die uithoek van Groningen niet alleen plat pratende laagopgeleiden wonen."

Omdat de plaatselijke bevolking - tot Weites' verrassing - ook gecharmeerd was van het plan om Hongerige Wolf in de schijnwerpers te zetten, kon het festival bij de aftrap in 2011 als één groot podium fungeren. De hoofdstraat werd afgesloten en iedereen was welkom in de ateliers, woonkamers en tuinen van de dorpelingen. Her en der werden versnaperingen verkocht.

Een trekker zorgde voor vervoer naar de weilanden en zeedijk. Daar waren de muziekoptredens en theatervoorstellingen. In de graansilo kon worden gedanst.

Voor de huidige editie van Festival Hongerige Wolf zijn zestig acts geboekt. Ruth Weites hoopt op minimaal drieduizend bezoekers. "Vijfduizend zou nog mooier zijn", zegt ze. "Er is hier alle ruimte, wat naast de ontspannen sfeer een van de succesfactoren is. Je hoeft bij ons niet een uur in de rij te staan voor een optreden. Heel relaxed."

Voor Into The Great Wide Open, dat in het weekend van 6 september voor de vijfde keer pop en kunst biedt op Vlieland, zijn de grenzen van de groei inmiddels bereikt. ITGWO, dat wordt gezien als de voorloper van de kleinschalige, intieme festivals, heeft maximaal zesduizend kaarten beschikbaar. Eind januari waren ze binnen één dag uitverkocht.

"Meer bezoekers kan het eiland niet herbergen", zegt Marlies Timmermans van de organisatie. "Het aantal slaapplaatsen en plekken op de boot is beperkt. Bovendien willen we niet groter worden. Mensen komen juist naar ons festival om te genieten van de rust en ruimte van het eiland."

Volgens Timmermans zijn de zogeheten boutiquefestivals met maximaal tienduizend bezoekers om meerdere redenen in opmars. "Naast het feit dat sommige mensen geen trek meer hebben in de heel grote evenementen, zie je dat we dankzij internet steeds meer in aanraking komen met minder bekende, talentvolle bands. Zo is een publiek ontstaan voor festivals als Into The Great Wide Open, die de meer alternatieve groepen programmeren."

Dat de artiesten die op ITGWO spelen ook een beetje op vakantie zijn, draagt eveneens bij aan de sfeer, zegt Timmermans. "Normaliter hebben ze niet of nauwelijks contact met het publiek; ze treden op en vertrekken snel weer. Bij ons gaat het er heel anders aan toe. Artiesten zitten samen met de bezoekers anderhalf uur op de boot en allemaal maken ze van de gelegenheid gebruik om van het eiland te genieten. Daardoor is er veel meer interactie."

Hoewel de festivalgangers in eerste instantie voor de muziek naar Into The Great Wide Open komen, biedt het dus veel meer dan de laatste hippe bands. Zo is het culinaire niveau voor festivalbegrippen hoog, en is er een speciaal programma voor de circa zeshonderd kinderen die met hun ouders meekomen.

Ondertussen heeft ook concertorganisator Mojo - bekend van grote namen als Lowlands en North Sea Jazz - de markt van het kwalitatief hoogstaande, intieme festival ontdekt, die vooral de iets oudere festivalganger bekoren.

Begin maart hield die voor de eerste keer Where The Wild Things Are op het terrein van het Zeewoldense Center Parc De Eemhof. Daar overnachtten de ongeveer tweeduizend bezoekers in de vakantiebungalows nadat ze naar acts hadden geluisterd als I Am Kloot en Anne Soldaat. De bungalows bleken gezien de belabberde weersomstandigheden geen overbodige luxe.

Een qua sfeer soortgelijk festival is Pitch, dat Mojo van 5 tot en met 7 juli houdt voor circa zesduizend dance-adepten in het Cultuurpark van de Amsterdamse Westergasfabriek. Voor de derde keer alweer.

Wie het inmiddels duizelt en dit overweldigende festivalseizoen toch nog even de kat uit de boom wil kijken, raden we aan de sociale media te raadplegen. Ook een reden om naar een exclusiever festival te gaan, schijnt voor sommigen te zijn dat ze daarmee uitgebreid kunnen geuren op onder meer Facebook en Twitter.

Organiseer zelf een festival!
Als volslagen amateur een festival uit de grond stampen is niet aan te raden. Zowel Jelleke Meijer van Festival d'Amis als Ruth Weites van Festival Hongerige Wolf zijn professioneler dan ze op het eerste gezicht misschien lijken. Meijer is van beroep decorateur/stylist en heeft ervaring met het aankleden van festivals. Weites is journalist en heeft daarmee kennis van de mediawereld, wat heel handig is met het oog op de broodnodige publiciteit. Bovendien hebben beide vrouwen een uitgebreid netwerk van vrienden en bekenden die hun verschillende expertises gratis of voor een habbekrats ter beschikking stellen.

Snel rijk worden met een festival is welhaast onmogelijk. Jelleke Meijer organiseert haar festival puur voor de lol en wil alleen maar uit de (relatief geringe) kosten komen. Waar ze zich dit jaar op verkeek, is dat er iets te veel 'vrienden van vrienden van vrienden' kwamen, waardoor uiteindelijk onvoldoende duidelijk was dat alle bezoekers een taak op zich moesten nemen om het festival goed te laten draaien.

Ruth Weites steekt sinds februari tweeënhalve dag per week in haar festival, waar ze dit jaar voor het eerst enige inkomsten aan over hoopt te houden. Voor wie zich door bovenstaand verhaal niet heeft laten afschrikken, heeft ze de volgende do's & dont's op een rij gezet.

Do's
1 Creatieve, enthousiaste, leuke mensen om je heen verzamelen.

2 Plezier hebben in organiseren.

3 Doorgaan, ook als je het niet meer ziet zitten.

4 Advies vragen aan mensen, zoals je vrienden, collega's en familie.

5 Altijd en overal met je festival bezig zijn, reclame maken en openstaan voor nieuwe ideeën.

Don'ts
1 Denken dat je er rijk van kunt worden en het als werk zien.

2 Gestrest raken (wel doen: gewoon denken dat het wel goed komt.)

3 Alles zelf willen doen, dat kan namelijk niet.

4 Verwachten dat je verder nog vrije tijd hebt...

5 Stoppen met zelf een enthousiaste festivalbezoeker te zijn!

Programma & kaartjes
De kaarten voor Into The Great Wide Open 2013 zijn uitverkocht. Wie volgend jaar niet achter het net wil vissen, kan zich abonneren op de nieuwsbrief van het festival. Daarin wordt tijdig gemeld wanneer de on line-voorverkoop begint. Het is dan verstandig op die betreffende dag exact om 10.00 uur ingelogd te zijn, anders maak je sowieso geen kans.

De kaarten voor de andere in dit artikel genoemde festivals zijn nog wel voorradig. Voor een passepartout voor deze evenementen ben je inclusief de campingplaats gemiddeld rond de 100 euro kwijt.

Het is aan te raden je kaarten via de officiële kanalen te verkopen. Op Marktplaats worden vervalste tickets aangeboden. Ook zijn er op het net zwarthandelaren actief, die een veelvoud vragen voor de door hen opgekochte kaarten. Die toegangsbewijzen worden op sommige festivals overigens ongeldig verklaard. Op www.weetwaarjekoopt.nl staat een lijst van malafide handelaren.

Voor meer informatie over het huidige festivalaanbod: www.festivalinfo.nl en www.yellowtipi.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden