Geloven in de wederopstanding

Het calimero-complex. Je verwacht het alom aan te treffen bij de hardwerkende mensen van de Nederlandse Reisopera. De beroemde verzuchting van het zwarte kippenkuiken met eierschaalhoofddeksel - 'Het is niet eerlijk, want zij zijn groot en ik is klein' - echoot echter absoluut niet rancuneus door de wandelgangen van het gezelschap in Enschede. Terwijl ze het daar toch met slechts 3,5 miljoen euro subsidie moeten doen. Grote broer De Nationale Opera in Amsterdam krijgt jaarlijks ongeveer het achtvoudige van het Rijk.

Maar aan voortdurend beteuterde calimero's heb je niet veel. De Reisopera was dan weliswaar een van de zwaarst getroffen culturele instellingen na de bezuinigingen van het kabinet Rutte I, het ging niet bij de pakken neerzitten. Als statement bracht het als eerste productie ná die kaalslag in het Wagnerjaar 2013 diens immense opera 'Tristan und Isolde'. Sommigen versleten de nieuwe directeur Nicholas Mansfield - het was zijn eerste productie - voor gek, maar de durf werd beloond. Naar aanleiding van dat 'gekkenwerk' schreef deze krant: 'Reisopera herrijst majestueus uit de puinhopen van Rutte I'.

We zijn nu drie jaar en enkele topproducties verder. De prima ensceneringen van Rossini's 'Il barbiere di Siviglia', Puccini's 'Madama Butterfly' en Glucks 'Orphée et Eurydice' oogstten ronkende recensies die met veel flonkerende sterren waren opgetuigd. En als het aan de Reisopera ligt gaat het daar mee door - sterren oogsten.

Volgend jaar gaat de nieuwe kunstenplanperiode in en dus moeten alle gezelschappen in de Basisinfrastructuur hun plannen indienen. De Reisopera presenteerde dat plan deze week in Theater Carré, tegelijk met het nieuwe seizoen. Veelbetekenend was de titel van die nieuwe subsidieaanvraag: "glaub, es gibt ein Auferstehen". Dat is de laatste regel van de aria 'Glück das mir verblieb' uit de opera 'Die tote Stadt' van Korngold. Het is een van de ambitieuze opera's die in het meerjarenplan voorkomt.

De wederopstanding is dan wel een feit, maar het geloof erin moet levend blijven. "We hebben ambitie in het voorhoofd, maar zorgen in het achterhoofd", zei Mansfield op de persconferentie. Hij kon schermen met groeiende cijfers wat betreft publieksbereik en eigen inkomsten. Wat het laatste betreft, er waren mensen die na het zien van 'Orphée et Eurydice' zó geraakt waren, dat ze het gezelschap geld wilden schenken.

Maar de rek is er nu echt uit, volgens Mansfield. De Reisopera is daarom een lobby begonnen om van het Rijk 400.000 euro extra te krijgen, bovenop de 3,5 miljoen. In het komende seizoen zijn Strauss' 'Ariadne auf Naxos' en Mozarts 'Don Giovanni' te zien. Slechts twee producties, maar als het goed gaat zijn er naar 2020 toe weer vier producties per jaar. Het promotiefilmpje dat gemaakt is, getuigt van passie. "Onze passie", zegt Mansfield, "is gegarandeerd, onze financiering niet."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden