Geloofwaardig, niet elk tv-personage is het

Series kijken op vrijdag kan weer, ook als je geen 'Netflixer' bent. 'Flikken Rotterdam' (AvroTros) maakte zijn debuut op prime time. Later begon ook seizoen twee van de transgenderserie 'Transparent' (VPRO), de nieuwe serie van de makers van 'Six Feet Under'. De series zijn niet te vergelijken natuurlijk, behalve in de vraag of ze de kijker voor zich winnen.

We hebben een grote stad met dito misdaad, een recherche-eenheid met interne perikelen, veel louche havenplekken en een als vanzelfsprekend multiculturele cast. Bij voorbaat is het nieuwe 'Flikken Rotterdam' al de jongere, grote en gespierde broer van 'Flikken Maastricht'. Van een partij coke kijkt hier niemand op, de pistolen worden in elke actiescène getrokken, een verhoor gaat gepaard met geschreeuw in plaats van ingehouden ijzigheid. Het is spannende actie, maar er is meer nodig om de kijker geloofwaardig mee te nemen in een nieuwe fictieve wereld. De personages maken als persoon gewoon geen onuitwisbare eerste indruk.

Natuurlijk wil Flikken Rotterdam breken met Maastricht. Er zijn meer hoofdpersonages, en het centrale recherche-duo is in grotere tegenstellingen uitgezet. Dries (Mark van Eeuwen) is de rock 'n rollerige, eenzame rechercheur die wo-do-vrijdag in het café zit. Zijn partner Esther (Maartje van de Wetering) met haar religieuze huwelijk lijkt niet van plan ooit haar seksloze grijze trui te verruilen voor een strak leren jekkie, laat staan haar man voor haar werkpartner. Wordt dat duo ooit nog spannend?

Dan is het oudere Flikken-broertje in de provincie zo gek nog niet. Het duo Floris Wolfs en Eva van Dongen heeft onderhuidse spanning. Hij zuipt en verliest het goede weleens uit het oog, zij is stoer en rechtlijnig mét oog voor menselijke zwakheden. Op YouTube-filmpjes staan de liefdesmomentjes tussen die twee achter elkaar: handjes strelen, omhelzen, een kus of blik. Die as van vertrouwen en (jaloerse) genegenheid tussen de twee weerstaat uiteindelijk elke storm van provinciale misdaad. Daarin schuilt de kracht.

Volgende week in Rotterdam komt agente Lieve (Maryam Hassouni) de partner van Stan (Cees Geel) vervangen, de corrupte agent Ben Slachter (Peter Paul Muller). Misschien worden die twee wel het knetterende duo. Hassouni is voor het eerst juist niet gecast om haar Marokkaanse afkomst. En... ze draagt een strak leren jack. Goed, Flikken Rotterdam krijgt nog een kans.

De serie 'Transparent' hoeft voor geloofwaardigheid niet nog meer zijn best te doen. In het gezin uit Los Angeles wordt de vader een vrouw (Maura), verlaat dochter Sarah haar man voor een lesbische relatie, kan zoon Josh zich niet binden en worstelt ook dochter Ali met haar identiteit. Alles wijkt af van het burgerlijke 'normaal', maar de karakters en dialogen zijn zo universeel en subtiel dat je je als kijker helemaal in het verhaal onderdompelt.

Als transgender Maura haar zus weer ziet, houd je je hart vast. 'Look at you', zegt de zus zuinig. Je ziet Maura's lippenstift en jurk bijna wegsmelten, tot in zijn blik het onzekere jongetje van vroeger overblijft. Terecht won acteur Jeffrey Tambor al een Emmy en een Golden Globe Award voor zijn rol. Die vrijdagavond zit hoe dan ook wel snor voorlopig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden