Geloofsbagage en relimarkt

Anne van der Meiden neemt het op voor Corrie Jacobs, die 'het product vrijzinnigheid' meer onder de aandacht gaat brengen (Podium, 17 augustus). Hij doet dat naar aanleiding van de verzuchting van een lezer: 'Heer, verlos ons van de marktdenkers.' Van der Meidens uiteenzetting is echter niet ter zake. Het probleem is namelijk niet de pluriformiteit van geloven, maar het weinig inspirerende gebruik van commercieel jargon op levensbeschouwelijk terrein.

A.M. Oostenrijk-Huisman

Als wetenschapper is Van der Meiden misschien niet erg gevoelig voor de associaties die het gebruik van een woord als 'product' kan oproepen. Een product is een artikel dat verbouwd of vervaardigd wordt en dat vervolgens op de markt gebracht wordt met de bedoeling zoveel mogelijk materiële winst te maken.

Het gebruik van het woord 'product' ter aanduiding van de geloofsbagage die bij de verschillende geloofsgroeperingen opgeld doet, heeft zonder meer een aantal negatieve aspecten. Existentiële of spirituele noties worden er niet mee opgeroepen en het suggereert verstarring: het product is een kant-en-klaar artikel. Het heeft te maken met 'hebben', niet met 'zijn'.

Dat Paulus toch ook de markt opging met een marktpraatje is een misleidend argument. Ons woord 'markt' is in feite geen equivalent voor het Griekse woord 'agora'. De agora had niet alleen een economische functie, maar was ook het centrum van het sociale, politieke en religieuze leven. Het was een cultureel fenomeen. In Athene kwam Paulus daar niet met een marktpraatje, maar ging hij er een fundamentele discussie aan, onder anderen met enkele Griekse wijsgeren.

Van der Meiden is een fervent gebruiker van het woord 'boodschap'. Het 'geloofsproduct' moet in de vorm van een boodschap op de relimarkt gebracht worden. Je kunt je afvragen of dat vandaag de dag nog werkt. De realiteit van ons leven is dat wij overspoeld worden door boodschappen. Niet alleen uit de wereld van religie en geloof, maar ook uit die van politiek en commercie. Als kerk-zijn iets te maken heeft met bevrijding van mensen, zouden kerken er dan juist niet van af moeten zien mee te zingen in het koor van boodschappers en moeten zoeken naar andere, meer geschikte wegen om zich in de wereld te manifesteren?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden