Geloof in nieuwe aanpak is niet voldoende

Niemand wil halverwege het schooljaar zijn kind naar een andere school sturen. Maar op de Rozenvoordeschool in Rijswijk kiezen zelfs ouders die niets dan lof hebben voor de leraren, voor een snelle overplaatsing. Door een lerarentekort, het gevolg van een nieuwe pedagogische aanpak, kunnen niet alle kinderen les krijgen. In de klas is er chaos.

RIJSWIJK - Alle 105 leerlingen van de Rozenvoorde, een school voor speciaal basisonderwijs, zaten maandag en dinsdag thuis. De schoolleiding zocht die dagen bij andere scholen in de regio met spoed plek voor 45 kinderen met leer-, gedrags- en opvoedingsproblemen. Door het lerarentekort kan de Rozenvoorde hen namelijk niet langer lesgeven. Gisteren kwam bestuurslid Rob de Haan met 'goed' nieuws: ,,We hebben er alle vertrouwen in dat het lukt om ze direct na de krokusvakantie over te plaatsen.''

Tot die tijd zitten elke week drie groepen thuis. Aan de ouders wordt momenteel gevraagd of ze willen dat hun kind blijft of niet. Henriëtte Gommers uit Voorburg twijfelt. Ze zit in de medezeggenschapsraad en wil de school graag een kans geven, 'maar de toekomst op de Rozenvoorde is zo onzeker dat we toch al bij andere scholen informeren naar de mogelijkheden'. Het zou voor haar zoontje Coen (9) het beste zijn als hij blijft want hij kan slecht tegen veranderingen, maar Gommers wil niet langer afwachten wat er gaat gebeuren.

De problemen ontstonden toen de school enkele jaren geleden overwoog de indeling in klassen los te laten, en ieder kind op zijn eigen niveau te laten werken. Veel leraren hadden daarbij hun twijfels en stapten op. Gevolg: de anderen konden de werkdruk niet aan. Zeker niet meer toen in 2002 het systeem daadwerkelijk werd ingevoerd. ,,Coen vond het leuk dat hij zelf mocht kiezen of hij reken- of taalles wilde, maar er waren ook kinderen die meer structuur nodig hadden. Er ontstonden pesterijen tussen de kinderen onderling'', vertelt Gommers.

Dat is zacht uitgedrukt, meent Rolf Clason uit Delft. Hij haalde zijn licht autistische zoon Daniël (9) al in september van de Rozenvoordeschool omdat de kinderen 'gilden en schreeuwden' tijdens de les. ,,Het was een grote chaos. Leraren waren alleen bezig brandjes te blussen. Aan lesgeven kwamen ze niet toe. Het enige wat je er leerde was de struggle for life. Je moest je leren verweren want school was geen veilige plek.''

,,Natuurlijk hebben we geprobeerd met de directie en het bestuur te praten, maar het enige wat ze zeiden was dat het allemaal in het belang van het kind was'', aldus Clason. Rob de Haan geeft toe dat de communicatie niet goed verliep. ,,We hadden de ouders er eerder bij moeten betrekken. Zeker bij degenen wiens kinderen niet met de vrijheid overweg konden. Wij hadden hen moeten adviseren een andere school te zoeken.''

Het bestuurslid ontkent de problemen ook niet. ,,Sommige kinderen werden inderdaad onrustig, sprongen uit de band.'' Clason formuleert het anders: ,,Ze zwierven door de school op zoek naar het themalokaal. De leerlingen werden in het diepe gegooid en uitten dat ook. Ik ben geen tegenstander van de nieuwe pedagogische methode, maar dan moet er wel intensieve begeleiding aanwezig zijn.''

De Haan ziet dat nu ook in. ,,Ik wil me niet verschuilen achter het systeem. Deze manier van onderwijs geven past zelfs heel goed bij de hedendaagse gedachte dat iedereen uniek is. Een klassensysteem doet namelijk geen recht aan het kind. Maar je hebt bij deze individuele aanpak wel capabele én voldoende leraren en begeleiders nodig. Wij dachten te lang dat we het wel zouden redden als we er maar in geloofden, maar dus niet.''

Henriëtte Gommers geloofde er ook in. ,,Bij veranderingen duurt het altijd even voordat het goed is doorgevoerd. De juffen en meesters zijn zeer ervaren. Iedereen doet zijn best. Maar door het tekort moet het bestuur zelfs niet-gediplomeerden aannemen. Tja, dat werkt natuurlijk niet.''

Dat heeft Clason gemerkt: ,,Na een jaar was Daniël blijven steken op het niveau waar hij zat. Hij zit nu op een reguliere basisschool. We hebben een onderwijsassistent ingeschakeld waarvan hij extra begeleiding krijgt. Dat gaat goed, hij gaat met sprongen vooruit.''

Vanwege de opgelopen leerachterstand heeft Clason een schadeclaim van 5000 euro ingediend. Hij heeft nog niets van de school gehoord.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden