Geld verdienen met Facebook? Freelancers, het wordt mogelijk

null Beeld anp
Beeld anp

Je vingers blauw tikken voor een kleine dertig cent per woord. Het is schering en inslag voor menig freelance journalist. Maar daar zou Facebook een stokje voor kunnen steken. Zelfstandige journalisten kunnen nu via Instant Article delen in de advertentie-inkomsten van Facebook. Of geheel zelf inkomsten genereren. Vier vragen over deze potentiële melkkoe.

Jeannine Julen

Wat is het precies?

Nieuw is het niet. Instant Articles bestaat al sinds mei vorig jaar. Vanaf 12 april wordt het voor iedereen opengesteld. Dus elke blogger, freelance journalist of hobbyist kan er zijn artikelen op kwijt. Hoe het werkt? Zie het als een site in een site: klik je op Facebook op een nieuwsartikel, dan ga je niet langer naar RTL.nl, Trouw.nl of de site van de Volkskrant. Je blijft hangen in de 'Facebookomgeving', Instant Article dus.

Die omgeving is volledig naar eigen inzicht in te richten: met een eigen lettertype, een logo, foto's, video's en zelfs bij het merk passende advertenties. Handig, zegt het techbedrijf. Want dat laden van de nieuwssite op mobiele apparaten duurt in de trein, bus of tram hartstikke lang. Soms wel acht seconden. Dan zijn de potentiële lezers allang afgehaakt en dat moeten de nieuwsorganisaties niet hebben.

Goed dat de belangen van nieuwsorganisaties worden behartigd. Maar what's in it for Facebook?

Zie het vooral als een poging van het techbedrijf om de Facebookers iets langer bij zich te houden. Gebruikers houden wel steeds vaker via Facebook nieuwtjes in de gaten, maar verlaten de site zodra ze een artikel willen lezen. Niet echt ideaal voor een netwerksite die het jongere publiek verliest aan alternatieven als Snapchat en Instagram. Want hoe meer van de 1,4 miljoen Facebookgebruikers actief blijven op Facebook, hoe meer informatie ze over zichzelf vrijgeven, hoe meer advertenties er op maat kunnen worden gemaakt en hoe meer geld er verdiend wordt.

Ook niet onbelangrijk: Zuckerberg en consorten pikken een graantje mee van de advertentie-inkomsten die de artikelen genereren. Verkopen de 'publishers' hun eigen advertenties (ze hebben vrije ruimtes die ze kunnen verkopen), dan zijn alle inkomsten voor hen. Doet Facebook dat, dan is de verdeling 70 procent voor de publicist, 30 voor Facebook. Grote nieuwsorganisaties zullen zich er niet aan wagen, maar de kleintjes... Tja, die zullen in het begin moeite hebben om adverteerders voor zich te winnen.

Gaat die freelancer er dan wel echt wat aan verdienen?

Dat zou zomaar kunnen, zegt social media-expert Mekic'. "Op YouTube waren het ook niet de traditionele kanalen die de YouTube-sterren voortbrachten. Juist de nog niet ontdekte spelers kregen veel aandacht." Met als gevolg dat de adverteerders ook flink wat meer moesten neertellen voor verschijning in hun filmpjes. Hoe populairder de vlogger, hoe duurder de advertentie. Inmiddels verdienen sommige YouTube-sterren er een fortuin mee. Of de blogger, de freelance journalist, de hobbyist of de amateurschrijver hetzelfde te wachten staat is moeilijk te zeggen. Maar die kans bestaat.

En de traditionele media?

Mekic' heeft er een hard hoofd in. Er zijn meer platforms waarmee kranten online inkomsten kunnen genereren, maar een succes is het vaak niet te noemen. "Van Volkskrant en NRC weet ik dat ze via Blendle misschien één extra journalist kunnen aannemen met het geld wat ze daarmee opstrijken, maar veel is het niet."

Ook de gratis krant Metro is niet heel enthousiast. "Instant heeft ons helemaal niets gebracht, dit is echt een farce geweest", twitterde de online chef Dave van Aken vandaag. Meer dan tien likes kregen de Metro-artikelen in Instant Article niet, zegt Van Aken.

Maar de beperkte populariteit en het mislopen van inkomsten zijn niet de enige kanttekeningen. Mekic' noemt er nog één: traditionele media geven uit handen wie hun artikelen leest. "Je zou zeggen: hoe meer likes, hoe meer Facebookers het artikel zien. Maar niemand weet wat er in de algoritmes van Facebook zit. En daarmee kan het bedrijf een eigen wereld creëren."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden