Geld terug na advies over betere zorg

Achmea moet zorg blijven leveren voor AWBZ-verzekerden in Drenthe en Flevoland. ANP Photo (anp)

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea heeft voor negen behandelingen ziekenhuizen uitgekozen. Dat past in een trend om kosten in de zorg te drukken.

Patiënten die voor een behandeling naar het ziekenhuis moeten, krijgen van zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea vanaf januari de verplichte 155 euro eigen risico terug. Voorwaarde is dat ze bij de verzekeraar advies inwinnen over de beste plek voor die behandeling.

Om patiënten in staat te stellen een goede keus te maken, selecteert Zilveren Kruis Achmea voor negen behandelingen (zie kader) de beste ziekenhuizen per regio. De criteria voor de selectie zijn mede opgesteld door de Orde van medisch specialisten, Zorgverzekaars Nederland en patiëntenorganisaties.

Welke ziekenhuizen op de lijst komen maakt de verzekeraar niet openbaar. Directievoorzitter Roelof Konterman: „Ons doel is de verzekerde in staat te stellen te kiezen voor de beste behandeling. Het gaat er niet om een ranglijst op te stellen of een waardeoordeel over ziekenhuizen te geven. Wij verplichten de klant niet een keuze te maken. Daarom krijgen verzekerden die na ons advies besluiten alsnog voor een ander ziekenhuis te kiezen, ook het verplichte eigen risico vergoed.”Â

De selectie van de verzekeraar moet ziekenhuizen prikkelen patiëntgerichter te werken. Ziekenhuizen die nu niet op de lijst komen, worden in de gelegenheid gesteld hun prestaties te verbeteren.

Konterman is ervan overtuigd dat deze manier van werken de kwaliteit van de zorg ten goede komt. „Goede kwaliteit betekent bijvoorbeeld kortere wachttijden en minder complicaties na een ingreep. De hoeveelheid ingrepen die een ziekenhuis uitvoert speelt een belangrijke rol in die kwaliteit. Het maakt nogal een verschil of een ziekenhuis een ingreep driehonderd keer per jaar, of tien keer per jaar uitvoert.”

Konterman: „Patiënten zullen in sommige gevallen verder moeten reizen voor een behandeling. Patiënten zijn hiertoe bereid als het betekent dat ze direct en met de beste zorg geholpen kunnen worden.”

De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie is positief over het initiatief, maar heeft de nodige kanttekeningen. Een woordvoerder: „Het is heel belangrijk dat voor de patiënt daadwerkelijk inzichtelijk wordt gemaakt waarom een ziekenhuis de beste zorg biedt. Als de selectie gebeurt op basis van klantvriendelijkheid en korte wachttijden dan is het een goede ontwikkeling.”Â

Vorig jaar bood verzekeraar Univé al een polis aan met een forse korting op voorwaarde dat de consument slechts terecht kon bij een beperkt aantal zorgaanbieders. Volgens woordvoerder Edmond Hilhorst van vergelijkingssite Independer.nl is dit een doorzettende trend: gestuurde zorg om de kosten in de hand te houden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden