Geld inzamelen voor één ziek kind. Kan de school geen beter doel bedenken?

Het goede doel waar de school actie voor voert, heeft niet moeders steun. Inhoudelijk is de actie nogal manipulatief. Moet ze haar kinderen mee laten doen?

Een klasgenootje lijdt aan een ernstige ziekte, een vreselijk persoonlijk drama. Zij en haar familie verdienen dan ook alle steun. Maar dat de hele school, alle kinderen en hun ouders, met zachte dwang geld moeten inzamelen voor een stichting die de kinderen met deze ziekte helpt, daar heeft moeder moeite mee. Net als de school wil zij dat haar kinderen opgroeien met het besef dat er anderen zijn die het minder goed treffen. Ziek zijn is afschuwelijk, maar in Nederland krijg je nog hoogstaande medische zorg.

Voor hetzelfde geld kun je veel meer impact hebben op méér levens, door in te zetten op scholing, tegengaan van uitbuiting, of andere voorzieningen in derdewereldlanden, ramp- of oorlogsgebieden, vindt zij.

Het meest tegen de borst stuit haar de inhoud van de actie. Haar kinderen van 8, 10 en 12 jaar moeten vrienden en familie mailen en hen mokken, sleutelhangers, placemats en andere artikelen verkopen met hun eigen tekening erop. Wie het meeste verkoopt, wordt beloond met cadeautjes. Manipulatief, naar moeders smaak.

Op de website kunnen kinderen hun verkoopaantallen vergelijken met die van andere kinderen, zo worden ze getriggerd om meer te verkopen én dus meer prullaria binnen te harken. Moeder worstelt: de school wil ze niet afvallen, tegelijkertijd voelt zomaar slikken en meedoen aan deze actie ook hypocriet. Hoe moet ze naar haar kinderen reageren? Mag de school de kinderen en ouders op deze manier voor het blok zetten?

Nee, zegt Peter de Vries, die als adviseur ouderbetrokkenheid bij CPS op veel scholen komt. "Zolang er geen vrijheid is voor ouders, kinderen en hun familie om er wel of niet aan mee te doen, is dat niet goed te praten. Of je het goede doel nu steunt of niet: sponsoren mag niet worden afgedwongen." Dat de kinderen een beloning krijgen zodra ze meer geld ophalen, vindt De Vries eveneens dubieus. "Acties voor goede doelen op scholen hebben vaker een commercieel karakter. Zo kreeg een van mijn eigen kinderen bij een sponsorloop voor een derdewereldland een rugzakje mee, gevuld met allerlei cadeautjes van bedrijven uit onze regio."

Toch zet je als kritische ouder beter niet meteen de hakken in het zand, adviseert De Vries. "Bespreek na afloop de bezwaren met de directie. Zeker omdat deze actie nogal gevoelig ligt nu een kind op school lijdt aan deze ziekte. Het is goed om te benadrukken dat je het waardeert dat de school kinderleed onder de aandacht wil brengen."

Geweldig dat deze moeder haar kinderen gevoelig wil maken voor wat er elders op de wereld speelt, reageert René Diekstra, psycholoog en lector Opvoeding aan de Haagse Hogeschool. "Aan kinderen van die leeftijd is goed uit te leggen wat betrokkenheid is en dat dit op verschillende manieren kan. Ze zou deze kwestie, haar twijfels en ideeën met ze kunnen bespreken. Dat ze aan de ene kant begrijpt dat ernstig zieke kinderen in Nederland steun en behandeling nodig hebben. Maar dat er een heleboel van deze kinderen op de wereld zijn. En dat de meeste van hen niet de bevoorrechte positie kennen die landgenoten hier wel hebben. Zou het niet eerlijker zijn als we het geld dat we ophalen deels aan de zieke kinderen in Nederland geven, en deels aan de kinderen in andere werelddelen?"

Ook het feit dat de beloning niet in de haak is, kan ze haar kinderen voorleggen, zegt Diekstra. "Leg uit dat het goed is om je zonder voorwaarden in te spannen voor een ander. Door in gesprek te gaan met de kinderen stimuleert ze hen zelf na te denken, en inspireert ze hen om in de klas hun betrokkenheid en twijfels te delen. Zo hoeft moeder niemand af te vallen én leert ze haar kinderen verantwoording te dragen voor mensen die het echt minder goed hebben."

Reageren? Zelf een vraag insturen? Mail naar opvoedvraag@trouw.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden