Opinie

'Geld doet niets aan werkdruk leerkracht'

Nederland, Haren, 05-10-'17; Vandaag zijn ongeveer 90 procent van de Nederlandse basisscholen gesloten. De leraren staken voor meer loon en minder werkdruk.OBS De Wissel.Foto: Kees van de Veen Beeld Kees van de Veen
Nederland, Haren, 05-10-'17; Vandaag zijn ongeveer 90 procent van de Nederlandse basisscholen gesloten. De leraren staken voor meer loon en minder werkdruk.OBS De Wissel.Foto: Kees van de VeenBeeld Kees van de Veen

Zou die werkdruk nou werkelijk afnemen als er een half miljard extra wordt uitgetrokken voor het basisonderwijs? Er komen meer handen in de klas, aldus Rinda den Besten, de voorzitter van de PO-raad. Dat is mooi, maar de echte werkdruk zal niet verminderen. Wellicht zal die alleen maar toenemen, denkt Arie de Bruin.

Lijstjes bijhouden

Waarom? Omdat leerkrachten worden opgezadeld met een onmogelijk verwachtingspatroon. De maatschappij denkt: Jij hebt de sleutel in handen voor de prestaties en het succes van elk kind. Jij moet niet alleen zorgen voor een rijke leeromgeving, pedagogisch tact, het aanbieden van de juiste leerstof, maar je moet dit ook allemaal bijhouden in je computer. Dagelijks noteren wat je hebt gedaan, welk kind nog wat extra's nodig heeft, toetsen afnemen en al die toetsresultaten invoeren in het databestand, al die resultaten analyseren en vergelijken en op grond daarvan weer goed uitdenken wat je morgen gaat doen of volgende week, welke taken je al die specifieke prinsjes en prinsesjes nu weer zult aanbieden, handelingsplannen maken.

Bovendien moet je je regelmatig verantwoorden aan de hand van al die documenten en met name de toetsresultaten. Dit verandert niet als er klassenassistenten en remedial teachers in de klas komen. Ook die mensen moeten lijsten invullen, plannen schrijven en een grote hoeveelheid dagelijkse administratie bijhouden. Ja, dat mag na schooltijd, want jullie schoolbestuur heeft verzonnen dat iedere leerkracht dagelijks minstens tot 17.30 uur op school moet blijven, of hij zinnig werk te doen heeft op dat moment of niet. Terwijl je thuis nog moet koken en pas daarna met je stapel correctiewerk aan de gang kunt gaan, tot laat in de avond.

Veranderen door vertrouwen

Om de werkdruk echt te veranderen, moeten we anders tegen dit beroep aankijken. We zullen vertrouwen moeten hebben in de professionaliteit van de leerkracht. Hij hoeft niet alles bij te houden, weet donders goed wat elk kind nodig heeft. Natuurlijk, het is niet verkeerd om zo nu en dan wat vast te leggen, maar die hoeveelheid kan met minstens 90 procent worden teruggedrongen als we inzien dat het beslist niet ten goede komt van de ontwikkeling van kinderen.

Dat kind heeft iemand nodig die tijd voor hem heeft, die naar hem luistert, hem helpt als dat nodig is. Iemand die beseft dat alles wat je aandacht geeft zal groeien. Dus: geef die administratie minder aandacht en het kind meer.

Arie de Bruin is de voorzitter van de Janusz Korczak Stichting en werkte 45 jaar in het onderwijs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden