Geen tolvignet voor Nederlanders in Duitsland

Beeld anp

Maandenlang zag het ernaar uit dat Nederlanders die met de auto op een Duitse Autobahn (snelweg) willen, vanaf 1 januari 2016 een tolvignet zouden moeten kopen en achter de voorruit plakken. Volgens het wetsontwerp dat minister Alexander Dobrindt (CSU) van Verkeer donderdag naar het kabinet heeft gestuurd, hoeft dat niet meer.

De tol moet elektronisch van tevoren worden betaald via internet of bij een tankstation, in Duitsland en wellicht ook in het buitenland. De Duitse autoriteiten controleren dan op snelwegen de kentekens van langsrijdende auto's en vergelijken die met de in de computer opgeslagen gegevens.

Naast een 'jaartol', al naargelang het type auto 74 à 130 euro, bestaat er voor Nederlanders de mogelijkheid 10 euro 'entreegeld' te betalen voor 10 dagen of 22 euro voor 2 maanden. Het 'uitmelken' van automobilisten die niet in Duitsland wonen, moet 700 miljoen euro per jaar opleveren. Het innen van de tol gaat naar schatting 195 miljoen kosten. Het half miljard dat overblijft, moet worden geïnvesteerd in de infrastructuur, aldus de minister. Critici zeggen dat er waarschijnlijk niets overblijft en het een vestzak-broekzakverhaal wordt.

Automobilisten die in Duitsland wonen, worden via de wegenbelasting gecompenseerd voor de tolheffing. De middenstand in de grensstreek vreest dat buitenlandse klanten wegblijven als er 'entreegeld' wordt geheven voor Duitsland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden