Geen popsterren, maar goeroes

Concertorganisator Mojo begeeft zich op de spirituele markt. Op het eerste festival, in juli, kan iedereen ontsnappen aan de 'eindeloze ratrace'.

Een doodgewone vergadertafel, nergens een verdwaald boeddhabeeld of rustgevende geurkaars te bekennen. Op het eerste gezicht is aan niets te zien dat in dit Delftse kantoor een spiritueel festival van de grond komt, met alles erop en eraan. Concertorganisator Mojo, bekend van Lowlands en North Sea Jazz, trekt er een miljoen voor uit.

Met een zucht buigt de projectmanager van het komende Inspire Festival zich over een plattegrond. Hier, prikt hij op het papier, moet de wellnesshoek komen: hot tubs, sauna's, massages. "Laten we dat een afgelegen plaats geven, achter de yogatent." Voor dit rustpunt op het terrein, licht de projectmanager toe, is dj Isis van der Wel gestrikt. Andere klinkende namen op het programma van Inspire zijn Spinvis, Eric Vloeimans en Jamie Lidell.

Rond de vergadertafel werken de projectmedewerkers in een razend tempo de agendapunten af. 'Productie', 'project', 'food & beverages', 'marketing', 'sponsoring', 'tickets' - hier zijn professionals aan het werk.

Eén punt wordt tijdens de vergadering niet besproken: de gedachte achter het festival. Maar directeur Dick van Zuijlen (51) legt het na afloop graag uit. "Op Inspire kun je ontsnappen aan de eindeloze ratrace. In deze hectische tijd verlies je jezelf daar gemakkelijk in. Op ons festival kun je even stil zijn, en bedenken of je wel de goede richting op gaat."

Dat een professionele concertorganisator als Mojo zich op de spirituele markt begeeft, mag een unicum heten. En Van Zuijlen is de eerste om te begrijpen dat deze stap vragen oproept. "Voor mij staat 'spiritualiteit' voor zelfkennis", zegt hij. "Ja, sommigen maken er een zwaarbeladen term van, dan gaat het over zweverigheid of vaagheid. Maar wat men er zo griezelig aan vindt, denk ik, is dat het dichtbij komt."

Samen met zijn vriendin Didem Çaylak begon Van Zuijlen een paar jaar geleden te fantaseren over 'een wereldwijde Verlichting' en 'het grote mysterie'. "Grappenderwijs, hè? Eerst denk je: dit is een beetje krankzinnig." Tot de directeur van Mojo inzag dat hijzelf de aangewezen persoon was om zoiets mogelijk te maken. "Mijn vriendin weet erg veel van de spirituele wereld. En ik kan in het evene- mentencircuit veel gedaan krijgen."

De directeur is niet bang om de naam van Mojo te verbinden aan de term spiritualiteit. "Ons eigen marktonderzoek laat zien dat 35 procent van de Nederlanders inspiratie en spiritualiteit hoog waardeert. Dat is enorm. Ik weet dat er ook wat cynisme heerst, maar moet je het om die reden dan nalaten? Ik denk van niet." Ziet Mojo dan een markt in spiritualiteit? Van Zuijlen: "Ik ben niet begonnen met de gedachte: bingo, een enorme groeimarkt. Dat is onzin."

Deepak Chopra
Eigenlijk had het festival grote namen willen trekken. Maar, weet Van Zuijlen nu: "De echte goeroes zijn bijna popsterren. We hebben het bij Deepak Chopra geprobeerd, maar die was heel duur. Moeilijk te benaderen ook. Van Eckhart Tolle kregen we geen antwoord. Bovendien gaat het mensen niet om de namen, maar om de sfeer en de beleving."

Omdat Van Zuijlen zelf de expertise niet in huis heeft om de spirituele doelgroep te bedienen ('Ik heb geen idee hoe die wereld werkt') schakelde hij de hulp in van meditatieleider Tijn Touber en yogadocent Johan Noorloos.

Het programma van het festival belooft een bont geheel van goeroes en sprekers. 'Kabbalah & The Big Bang', meditatie naar de leest van wijlen Osho Bhagwan, en levenswijsheden van Meister Eckhart. Maar ook een lezing van oud-zwemmer Pieter van den Hoogenband, of een verhandeling over Spaanse christelijke mystici schuwt het programma niet.

Intussen komt de vergadering aan bij het agendapunt 'begroting en financiën'. Hier blijkt het bezoek van de krant abrupt op te houden: een verslaggever kan niet zomaar bij dit gedeelte van de bespreking zitten. "Begrijp je dat niet?" vraagt Van Zuijlen. "Dat is gevoelige info." Een nieuwe poging (met als argument: hier kunnen we zien of het festival werkelijk niet draait om winst maken) heeft geen zin. Maar de directeur wil het uitleggen, in zijn kantoor, buiten de vergadering. "Aan dit festival verdien ik niks", houdt hij vol.

Dat hij de financiën achter gesloten deuren wil bespreken, heeft volgens Van Zuijlen een heel andere reden. "Onze concurrenten lezen ook mee: we laten ons niet te veel in de keuken kijken. Maar neem van mij aan, ik ga hier veel geld aan verliezen."

Verlies maken, in onzekere economische tijden - waarom zou Mojo dat willen? Van Zuijlen: "Omwille van het idee van mijn vriendin en mij. Sommige dingen moet je gewoon doen omdat je ze de moeite waard vindt. Ik wil laten zien waar wij in geloven. Alle live muziek is bedoeld om mensen te raken en inspireren, maar in de drukte van bijvoorbeeld Lowlands verlies je daar gemakkelijk het zicht op."

Doet de directeur nu alsof Mojo geen bedrijf is? Lachend: "Natuurlijk moet er ook brood op de plank komen, maar geloof me, daar is dit ons niet in de eerste plaats om te doen. We verwachten zo'n 2000 mensen. Een kaartje is iets meer dan 100 euro, dus komt er ruim 200.000 euro binnen. Maar het opzetten van deze eerste editie kost zeker vijf keer zoveel."

"Mojo is jarenlang beschuldigd van een monopoliepositie, de NMa deed invallen. Die leverden niets op, maar van dat beeld hebben we nog altijd last. Op dat soort momenten blijft ons ware karakter verborgen. Ik wil de ziel van het bedrijf laten zien."

Inspire Festival, 5, 6 en 7 juli in Liempde (Noord-Brabant), www.inspirefestival.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden