Geen opgepoetst beeld, wel een ode aan veelzijdig Amsterdam

In 'A'dam - E.V.A.' is elk personage verbonden met een ander, ook al zijn ze vreemden van elkaar. Figuranten zijn de Amsterdammers zelf.

Het was Hanneke Groenteman die haar rol als tafeldame bij 'De Wereld Draait Door' gebruikte om het voor de serie 'A'dam - E.V.A.' op te nemen. Volgens haar de beste Nederlandse serie ooit gemaakt. En daarom onbegrijpelijk dat er maar zo'n 400.000 mensen op zondagavond naar het derde seizoen, dat momenteel wordt uitgezonden, kijken.

Nou is Groenteman zeker niet de eerste die A'dam - E.V.A (wat staat voor Amsterdam en vele anderen) roemt. Gaat het over goede Nederlandse series, dan wordt de VPRO/NTR/Vara-productie bijna altijd in één zin genoemd met maffiaserie 'Penoza'. Met het grote verschil dat je A'd am - E.V.A. eigenlijk niet met welke andere serie dan ook kunt vergelijken. Dat zit 'm vooral in de vorm.

Het verhaal draait om Adam en Eva, gespeeld door Teun Luijkx en Eva van de Wijdeven. Een jong stel dat in seizoen één verliefd wordt, in seizoen twee een kind krijgt, en in seizoen drie, terwijl ze met kind op een boot in het centrum van Amsterdam wonen, er twee pleegkinderen bij krijgen.

Eva is een impulsieve, chaotische vrouw, die gehaast met bakfiets door de stad raast om zoon Valentijn op tijd van de opvang te halen. Adam is een nuchtere Zeeuw die bij de gemeente werkt en uitvaarten organiseert voor mensen die geen familie of vrienden hebben om dat te doen.

Maar het draait in de serie niet alleen om hen. De vele anderen uit de titel zijn andere mensen uit de stad met allemaal hun eigen verhaal. Ze zijn vreemden van elkaar, maar toch op een af andere manier verbonden omdat ze beslissingen nemen die consequenties hebben voor de ander.

Nou wordt niet elke bijrol vervuld door de beste acteurs, maar zo erg is dat niet. Dat maakt A'dam - E.V.A ruimschoots goed door eens niet het opgepoetste beeld van Amsterdam te laten zien dat regelmatig in andere Nederlandse films en series opduikt. Alsof het een stad is enkel vol jonge, knappe, witte mensen.

A'dam - E.V.A. toont het leven in al zijn veelzijdigheid. De makers gebruiken ook weinig figuranten, de stroom fietsers waar Eva zich tussen manoeuvreert, de mensenmassa's tijdens Koningsdag: het zijn voor een groot deel Amsterdammers zelf. De serie is daarmee ook een soort ode aan de hoofdstad.

Wat ook te prijzen is, is dat de serie stopt na drie seizoenen. Dat klinkt misschien vreemd na het voorgaande, maar zo voorkomen de makers dat de formule uitgewerkt raakt. Dat verhaallijnen gerekt moeten worden, dat Adam en Eva zich in de zoveelste relatiecrisis storten, of dat de makers andere trucs moeten uithalen om het allemaal een beetje boeiend te houden.

Nu doet seizoen drie niet onder aan de eerste twee, en dat is zeker niet vanzelfsprekend bij langlopende series. Jammer voor de fans, maar A'dam - E.V.A stopt op het hoogtepunt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden